Vuoden Peli 2015 -kilpailun voittajat!

Vuoden Peli -kilpailu oli tänäkin vuonna äärimmäisen suosittu. Kisan suosiosta kertoo yli 50 pelin osallistujamäärä, joka tänä vuonna jakaantui uudistetussa pelikisassa neljään eri kategoriaan: Lastenpeleihin, Perhepeleihin, Partypeleihin ja Strategiapeleihin. Uudet kategoriat helpottavat entisestään kuluttajien pelivalintoja ja tuovat kisaan yhä enemmän hyvin erilaisia pelejä.

Yhdessä pelaaminen on mitä mainioin tapa viettää yhteistä aikaa perheen ja ystävien kanssa. Yli 50 kisaan osallistuvaa peliä kertoo omalta osaltaan pelaamisen suosiosta ja suuresta valinnanvarasta. Erityiskiitokset kisan korkeasta tasosta tuli myös pelituomaristolta. Kisa oli äärimmäisen tiukka.

Alla esittelemme pelikilpailun tämän vuoden voittajat ja finalistit. Kaikkiin kilpailuun osallistuneisiin peleihin voit käydä tutustumassa sivun alareunan linkeistä.

Vuoden Lastenpeli 2015:

mucca_pazza
Mucca Pazza / Marektoy Oy Ltd

”Ulkoavaruudesta on laskeutunut maan päälle kymmenen eriskummallista eläintä. Matkalla niillä on kuitenkin mennyt ruumiinosat aivan sekaisin! Kuka pystyy siirroillaan muuttamaan eläimet taas entiselleen?”

dino_race
Dino Race / Amo Oy

”Yritä pelastaa omat dinolajisi sukupuutolta! Pelaajat ohjaavat juoksevia dinoja purkautuvien tulivuorien ja laavavirtojen keskellä. Kallisarvoinen dinomuna pitää kuljettaa mukana. Hauska ja haastava peli 2-4 pelaajalle, jossa dinosaurukset liikkuvat liikekorttien avulla. Toimintakortilla pääset kiusaamaan vastustajaa. Eniten palkintopisteitä kerännyt pelaaja, voittaa pelin. Peliaika noin 20 minuuttia. Pakkaus sisältää 8 dinofiguuria, 1 dinomunan, 12 pelilaattaa, nopan, 52 pelikorttia, pelimerkkejä ja peliohjeet.”

Cluedo_Junior

Cluedo Junior / Hasbro Nordic

”Klassinen ”kuka sen teki” -peli vähintään 5-vuotiaille. Juniorisalapoliisit saavat nyt ratkaista mysteerin tässä erikoispelissä. Etsi johtolankoja ja selvitä, kuka on varastanut kakun ja syönyt sen suihinsa. Hauska CLUEDO-peli lapsille!”

Vuoden Perhepeli 2015

port_royal

Port Royal / Lautapelit.fi

”Kaupankäynti Caribian satamassa käy kiihkeänä. Pelaajat yrittävät myydä ja ostaa mahdollisimman paljon kauppatavaraa ja kerätä voittopisteitä.”

pikku_prinssi
Pikku Prinssi / Lautapelit.fi

”Pikku Prinssi on saman nimiseen klassikko kirjaan perustuva lautapeli. Pikku Prinssissä jokainen pelaaja luo oman maailmansa ja kerää voittopisteitä luomalla mahdollisimman täydellisen maailma.”

takenoko

Takenoko / Bergsala Enigma Finland Oy

”Kauan sitten Kiinan keisari lahjoitti Japanin keisarille rauhan eleenä jättiläispandan. Sinulle on uskottu vaativa tehtävä huolehtia pandasta ja keisarin bambupuutarhasta. Viljele ja kastele maapalstoja niin, että pandan ainoa ravinto, bambu, kasvaa rehevänä. Pidä kuitenkin varasi, sillä pyhä eläin himoitsee uusia, rapeita bambunversoja…”

Vuoden Partypeli 2015

huhupuheita
Huhupuheita / Marektoy Oy Ltd

”Huhu kulkee pelaajalta toiselle ja naurun määrälle ei näy loppua! Aluksi jokainen pelaaja piirtää nopan määrittämän huhupuheen vihkoonsa. Tehtävään annettua aikaa rajoittaa vanha kunnon tiimalasi, mutta se ei todellakaan rajoita pelaajien luovuutta! Kun aika on loppu, ojentavat pelaajat piirtämänsä kuvan seuraavalle pelaajalle, jonka tehtävänä kääntää vihkon sivua ja kirjoittaa siihen arvauksensa mistä piirustuksessa on kyse. Tämän jälkeen kaikki ojentavat arvauksensa eteenpäin ja tehtävänä on piirtää arvaukset seuraavan pelaajan arvattavaksi. Kierrosta jatketaan kunnes vihkot palaavat alkuperäisille omistajille ja nyt on aika paljastaa kuinka huhupuhe on muuttunut matkan varrella.”

consept
Consept / Lautapelit.fi

”Kiitos Conceptin, teidän ei enää tarvitse viestiä puhumalla! Yhdistele vain ikoneita, ja yritä saada muut arvaamaan eri esineitä, nimiä, asioita tai sanontoja.”

spyfall

Spyfall / Marektoy Oy Ltd

”Spyfall on partypeli, jollaista et ole aikaisemmin kokenut! Olet joko vakooja ja yrität ymmärtää, mitä ympärilläsi tapahtuu tai pyrit selvittämään kuka joukossa on vakooja… Kuka ilmiantaa kenet ja ketkä ovat mukana juonessa?”

Vuoden Strategiapeli 2015

new_york_1901
New York 1901 / Marektoy Oy Ltd

”Elä uudelleen New Yorkin historialliset vuodet, jotka tekivät kaupungista legendan. Haali kokoon parhaat tontit ja rakenna Ison omenan siluetti uudestaan korkeaakin korkeammilla pilvenpiirtäjillä!”

augustus
Augustus / Lautapelit.fi

”Augustus ja hauska ja jännittävä koko perheen peli, jossa menestyminen vaatii taktikointia ja tilaisuuksien hyödyntämistä. Palvelet Augustusta, Rooman ensimmäistä keisaria ja haluat päästä konsuliksi.”

cacao

Cacao / Lautapelit.fi

”Cacoa pelissä pelaajat viljelevät Kaakaota ja yrittävät saada siitä parhaan mahdollisen hinnan. Pelissä tasapainoillaan työvoiman, viljelemisen ja myynnin kanssa. Taitavin pelaaja vie voiton.”

Tutustu muihin Vuoden Peli -kilpailuun osallistuneisiin peleihin:

Lastenpelit

Perhepelit