Moni kakku päältä kaunis… Mitenkäs se sananlasku nyt menikään? Simppelikin lelu saattaa tukea lapsen kehitystä monella tavalla.

Millainen on hyvä lelu? No, ainakin sen pitäisi olla lapselle mieluinen, turvallinen ja ehkä myös hitusen kehittävä. Mitä muuta hyvä lelu kätkee sisälleen?

Priiman leikkivälineen ominaisuuksia on listannut kansainvälinen leikkijärjestö International Council of Children`s Play. Järjestön mukaan hyvän lelun tulisi soveltua lapsen ajatusmaailmaan, lapsen voimien tulisi riittää lelun käsittelyyn ja lelun tulisi olla ennen kaikkea turvallinen.

Hyvä lelu soveltuu monenlaisten toimintojen ja ajatusten ilmaisuun, sekä edistää lapsen eri aistien välistä yhteistyötä sekä motoriikkaa. Se aktivoi lasta oma-aloitteisuuteen ja luovaan toimintaan sekä tarjoaa lapselle mahdollisuuksia toteuttaa monenlaisia ideoita. Hyvä lelu myös tukee lapsen ja aikuisen keskinäistä vuorovaikutusta. Samalla se tukee lapsen kielenkehitystä.

Hyvä lelu on kestävä. Sen voi kierrättää lapselta toiselle. Pienten lasten hyviä leluja ovat realistiset lelut kuten keittiötavarat tai leikkieläimet. Myöhemmin lasta ilahduttavat abstraktimmat lelut, kuten rakentelulelut, palikat, tikut ja rasiat. Pallot ja kirjat ovat myös hyviä leluja, järjestö listaa.

Hoivattavat lelut, kuten nuket, nallet ja unilelut ovat tärkeitä lapsen kehitykselle. Niihin saa purkaa tunteiden kirjoa – iloja ja suruja. Ne myös auttavat lasta rentoutumaan.

Hyvän lelun ei siis tarvitse olla kallis tai monimutkainen. Siksipä tämän jutun kuvituksena onkin kaksi hyrrää; puinen on 1930-luvulta ja peltinen 1950-luvulta. Oman aikansa suosikkileluja kumpikin.

Kuva: Suomen Lelumuseo Hevosenkenkä