Vuoden 2019 parhaat lautapelit on valittu

Pimeneviin syysiltoihin riittää taas tekemistä, sillä Vuoden Pelit 2019 on nyt valittu. Voittajapelit valittiin neljässä kategoriassa: Vuoden Lastenpeli 2019, Vuoden Perhepeli 2019, Vuoden Partypeli 2019 ja Vuoden Strategiapeli 2019.

Kisaan osallistui tänä vuonna yhteensä 38 peliuutuutta, jotka tuomaristo arvioi kesän aikana. Heidän antamiensa pisteiden perusteella valittiin finalistipelit, joita testaamaan kerättiin pelaamisesta kiinnostunut kuluttajaraati. Raati kokoontui elokuussa arvioimaan finaaliin päässeitä pelejä. Lopuksi vielä kaupan raati pisteytti pelit.

Vuoden Peli -kilpailu käytiin tänä vuonna 26. kertaa Suomen Leluyhdistys ry:n toimesta. Yhdistys kokee, että kisalla nostetaan esiin pelikentän monipuolisuutta, mutta tuodaan myös perheet ja ystävät yhteen pelaamisen kautta. Vuoden Peli -voittajat ja finalistit tarjoavat kaikki viihdyttäviä pelihetkiä erilaisille pelaajille ja pelaajaporukoille.

– Kilpailu tuo kattavasti esiin eri kohderyhmille tarkoitettuja uutuuspelejä. Korkeatasoisia, hauskoja, koukuttavia, pientä pähkäilyä nostattavia pelihetkiä löytyy varmasti sekä finalistien että voittajien joukosta, sanoo pelitoimikunnan puheenjohtaja Minna Kaivola Amo Oy:stä.

Voittajat ovat valikoituneet usean pelikerran ja tuomarisilmän kautta, joten voittaja- ja finalistipelit sopivat hyvin vaikkapa joululahjaksi.

Vuoden Pelit 2019:

Vuoden Lastenpeli 2019: Who Did it? (Lautapelit.fi Oy)

Peli on hauska ja mielenkiinto säilyy pelikerrasta toiseen” ”Mainio matkapelikoko, lapsiin vetoava idea, nopeasti omaksuttava.”

Vuoden Perhepeli 2019: Combo Color (Asmodee Nordics / Enigma Distribution Finland Oy)

Hauska yhdistelmä vanhaa tuttua ja ihan uutta.” ”Hieno peli vaikka koulun matikan tunneille pelattavaksi.”

Vuoden Partypeli 2019: Pictionary Air (Toyrock Oy)

Hienosti ja toimivasti yhdistetty tuttu peli-idea nykyajan tekniikkaan.” ”Hauska uusi tapa pelata tuttua peliä.”

Vuoden Strategiapeli 2019: Terraforming Mars (Lautapelit.fi Oy)

Strategiapelien aatelia. Teema toimii hyvin.” ”Mukaansatempaava peli, jossa on harrastajallekin pelattavaa vuosiksi.”

Kaikki Vuoden Peli 2019 -kilpailun finalistit ja osallistujat löydät täältä.