Tässä ovat vuoden 2023 parhaat lelut

Suomen Leluyhdistyksen Vuoden Lelu 2023 -kilpailun voittajat ja finalistit on valittu. Parhaimmat lelut valittiin jälleen runsaasta joukosta kiinnostavia laatuleluja. Suosittuun kisaan osallistui tänä vuonna poikkeuksellisen paljon uusia lelualan yrityksiä.

Uutuuslelujen parhaimmisto valittiin jo 18. kertaa Suomen Leluyhdistyksen järjestämässä Vuoden Lelu -kisassa. Kilpailuun osallistui lukuisa ja monipuolinen kattaus leluja. Tänä vuonna kisa oli tiukka, sillä osallistujajoukko oli erittäin tasaväkistä.

– Kilpailun järjestäjinä olemme ilahtuneita, että kisaan osallistui useita sellaisia lelualan yrityksiä, jotka eivät aiemmin ole olleet mukana. Suosio on siis kasvussa, ja siitä olemme tyytyväisiä, Vuoden Lelu -toimikunnan puheenjohtaja Annariikka Karppinen-Poirot kertoo.

Vuoden Lelu -voittajat ja finalistit valittiin tuttuun tapaan kuudessa kategoriassa: Vuoden Ajoneuvolelu, Vuoden Ensilelu, Vuoden Hahmoleikkilelu, Vuoden Innovaatiolelu ja Vuoden Rakentelulelu ja Vuoden Roolileikkilelu.

Kilpailussa markkinoille tulleita uutuusleluja arvioi tuomaristo, johon kuuluu kasvatusalan ammattilaisia ja lapsia sekä kaupan alan raati. Keskeisiä arviointikriteerejä ovat laatu ja turvallisuus, mutta myös lelujen kehittävyys ja leikilliset ominaisuudet saavat tuomaristolta pisteitä.

Jokaisessa kategoriassa finaaliin valitaan kolme parhaiten arvosteltua tuotetta. Finaaliin pääseminen vaatii, että tuotteet saavat korkeat pisteet useilla arvioitavilla osa-alueilla. Finalistit ja voittajat ovatkin laatuleluja, jotka ovat esimerkiksi joulun hittilahjoja. Lelut ovat saatavilla kaupoissa syksyllä.

Eläinhahmot jokavuotisia suosikkeja

Monipuolisessa joukossa osallistujia on laaja kirjo erilaisia ja eri materiaaleista valmistettuja leluja. Vuoden Lelu -osallistujissa oli niin puisia leluja kuin modernia teknologiaa hyödyntäviä teknisempiä leluja, kuten radio-ohjattavia, ohjelmoitavia ja interaktiivisia leluja.

Tänä vuonna kisassa oli erityisen paljon aivan pienimmille suunnattuja ensileluja. Vuoden Ensilelu 2023 -tittelistä kisaavien joukossa oli muun muassa opettavaisia leluja sekä kierrätysmuovista valmistettu tuote. Myös perinteiset kestosuosikit näkyivät tämänkin vuoden kisassa.

– Eläinhahmot tuntuvat olevan aina lasten suosiossa, ja erilaisia eläimiä esiintyykin kilpailuun osallistuvissa leluissa monessa muodossa: merieläimiä, hyönteisiä, metsäneläimiä, dinosauruksia ja lemmikkieläimiä, Karppinen-Poirot toteaa.

Vuoden Lelu -voittajat ja -finalistit:

VUODEN AJONEUVOLELU 2023

BRIO 36017 Höyryjunasetti – BRIO Toy Oy / BRIO AB

Kaupan raadin kommentti:
”Vuoden Ajoneuvolelu 2023 oli varmasti tiukka kilpailu, koska kaupan edustajana oli erittäin hankala laittaa näitä tuotteita järjestykseen arvioissa.”

Beat Hero DJ -rytmiauto – Simba Dickie Finland Oy
Smashers Monster Truck Surprise – Zuru Finland Oy

VUODEN ENSILELU 2023

Luomupuutarha – Oy Suomen LEGO Ab

Kaupan raadin kommentti:

Ensilelu on ihan pienten ja vauvojen lelu, ja siinä laatu on erityisen tärkeässä roolissa. Arvioitaessa on kuitenkin tosi paljon erilaisia asioita, mitä otetaan huomioon, joten kokonaisuus on tässä varmasti auttanut voittoon.”

SmartMax Build and Drive – Magneettinen auto – Leikkien Group Oy
MEGA Bloks® Move N Groove Caterpillar – Toyrock Oy

VUODEN HAHMOLEIKKILELU 2023

Reppana Pingviini – Markkinointi Suomela Oy

Kaupan raadin kommentti:

”Pingviini-hahmoleikissä oli paljon erilaisia ja tasoisia leluja. Tämä lelu herätti varmasti olemuksellaan sympatiaa ja erottui joukosta selvästi edukseen, koska voitti kategoriansa.”

Mouse In The House, The Stilton Hamper Hotelli­ – Proxy AS
Magneetit Lemmikkipuuha 4–6 v – Sanoma Pro Oy, Oppi&ilo

VUODEN INNOVAATIOLELU 2023

Studio Creator Video Maker Kit ­– Amo Oy

Kaupan raadin kommentti:

”Tämän lelun voitto osoittaa, että lelut kategoriana on laaja, ja lasten leikkiminen muuttuu iän myötä. On hienoa, että lelukilpailussa on myös arvostettu tätä uutta muuttuvaa leikkimisen kulttuuria. Kaupan kannalta on hienoa, että leluhyllyjen luona pyörii myös vanhempia lapsia.”

Safari Park Jr – Leikkien Group Oy
Clementoni History of Life on Earth -tiedesetti – Toyrock Oy

VUODEN RAKENTELULELU 2023

Autumnin kotitalo – Oy Suomen LEGO Ab

Kaupan raadin kommentti:
”Rakenteluleluissa on hyviä tuotteita, mutta kyllä kaupan raatilaisena on helppo antaa tälle tuotteelle hyvät pisteet niin laadusta kuin leikittävyydestä.”

BRIO Builder 34598 Volvo -pyöräkuormaaja – BRIO Toy Oy / BRIO AB
Plus-Plus BIG Puuhasetti – Plus-Plus a/s

VUODEN ROOLILEIKKILELU 2023

Salakuuntelulaite – Importante Oy

Kaupan raadin kommentti:

”Salakuuntelulaite saa hymyn huulille ja osoittaa, miten maailmaa voi katsoa monesta suunnasta. Oli kiva huomata, miten lapsen uteliaisuutta voi tukea leikkimisen kautta.”

Puinen työkalupakki ja puiset työkalut – Tactic Games Oy
Keksienpaistouuni – Tevella Oy

Katso kaikki Vuoden Lelu 2023 -osallistujat ja esittelyt täältä.

Lisätietoja:
Suomen Leluyhdistys ry