Netissä voi törmätä väärennettyihin leluihin – Tarkista nämä, kun ostat leluja verkossa

Lelujen ja pelien ostaminen verkkokaupasta kasvaa jatkuvasti. Samalla erilaiset väärennetyt ja vaaralliset lelut ovat yleistyneet markkinoilla.

Netissä on mielin määrin erilaisia leluja ja pelejä. Kiinnostavia tuotteita voi tilata kätevästi ja melkein mistä päin maailmaa tahansa. Nettishoppailun yleistymisestä ja koronapandemian vaikutuksesta on raportoinut The Toy Association. Se on vuonna 1916 perustettu voittoa tavoittelematon järjestö, joka tekee työtä lelualan hyväksi.

Lelujen ostaminen verkosta sisältää myös riskin. Kansainvälisillä nettimarkkinoilla on erilaisia väärennettyjä kauppoja ja sivustoja, joissa liikkuu paljon väärennettyjä tai esimerkiksi turvallisuusvaatimuksia noudattamattomia leluja. Verkko-ostoksilla kannattaakin olla tarkkana. Yksi keino varmistaa lelujen turvallisuus on suosia nettishoppailussa tunnettuja ja suomalaisia tahoja.

Turvallisuusvaatimukset ovat nimittäin Suomessa, kuten kaikissa EU:n jäsenmaissa, tiukat. Suomen lelulaissa leluilta vaaditaan useita asioita, jotka liittyvät lelun fysikaalisiin ominaisuuksiin, kemialliseen koostumukseen ja meluun. Suomessa lelujen turvallisuutta valvovia viranomaisia ovat Tukes ja Tulli. Ne suorittavat valvontaa pistokokein. Myös lelujen maahantuojilla on velvollisuus varmistaa tuotteiden turvallisuus. Kysymys vastuusta ja valvonnasta kuitenkin hämärtyy, kun lelujen myyjä toimii esimerkiksi EU:n ulkopuolella.

Miten tunnistaa väärennetty myyjä tai lelu?

Haitallisten tuotteiden myyntiä on vaikea valvoa. Esimerkiksi sosiaalisen median kauppapaikat yhdistävät ostajia ja myyjiä ympäri maailman ja ostaminen voi tapahtua yksityisviestein.

Siksi ostajien kannattaa olla leluostoksilla valppaana. Tuotteissa on hyvä kiinnittää huomiota yleisiin vaaran aiheuttajiin. Niitä ovat helposti aukeava paristolokero, pienistä osista varoittavan merkin puuttuminen tai tukehtumisriskin sisältävien tuotteiden markkinoiminen alle 3-vuotiaille.

Väärennettyjen tai muuten vaarallisten lelujen ja pelien tunnistaminen on kuitenkin hankalaa. Usein lelut ja niiden myyjät ovat naamioituneet luotettavan näköisiksi. Väärennettyjä leluja voidaan myös myydä aitojen ja tunnettujen tuotemerkkien lelujen joukossa. Lisäksi väärennettyjä tuotteita voi esiintyä hakukoneen tuloksissa silloinkin, kun hakee tuttua ja turvallista tuotetta.

Ostajan on myös yhä vaikeampaa arvioida tuotteiden ja myyjän luotettavuutta epäaitojen arvostelujen takia. Tällaiset arvostelut näyttävät usein ihmisen kirjoittamilta, mutta niiden takana on todellisuudessa tietokoneohjelma.

Muistilista nettiostoksille:

• Tarkista, että verkkosivuilta löytyvät tarvittavat merkinnät ja tiedot, kuten myyjän yhteystiedot.
  • Etsi myyjästä tietoja ennen ostoa. Tutki, millaisia arvosteluja myyjästä ja tuotteesta löytyy. Muista kuitenkin, että osa arvosteluista voi olla väärennettyjä.
  • Tarkista varoitukset ja ikämerkinnät. Esimerkiksi jos lelu ei sovi alle 3-vuotiaille, siitä tulisi olla merkintä.
  • Katso, ettei tuote löydy Safety Gate -järjestelmästä. Safety Gate on Euroopan komission ylläpitämä lista vaarallisista tuotteista.