5 syytä leikkiin – mielikuvitusleikit tukevat kehitystä ja luovuutta

5 syytä leikkiin -artikkelisarjan toisessa osassa kerromme loistavia syitä, miksi kannattaa hypätä mielikuvitusleikkien maailmaan.

Mielikuvitus on leikin lähde, jota kannattaa vaalia. Se vie niin pienet kuin suuretkin leikkijät monien seikkailujen pariin. Samalla mielikuvitusleikit ovat myös tärkeitä lapsen kehitykselle ja auttavat aikuista rentoutumaan ja hellittämään hetkeksi arjen askareista.

1. Luovuus

Leikissä lapsen luovuus kehittyy, kun hän luo mielikuvituksen avulla leikin maailman ja säännöt. Mielikuvitusleikki on hyväksi myös aikuisille, sillä se herättelee aikuisenkin luovuutta!

2. Empatia ja sosiaaliset taidot

Lapsi oppii empatiaa eli samastumaan toisen ihmisen tunteisiin ja ajatuksiin kuvitellessaan itsensä toisen rooliin. Leikissä lapsen sosiaaliset taidot kehittyvät, kun hän harjoittelee käyttäytymistä kuvitelluissa sosiaalisissa tilanteissa ja neuvottelee muiden leikissä olevien kanssa leikin säännöistä ja kulusta.

3. Turvallinen ympäristö

Mielikuvitusleikissä lapsi voi käydä läpi erilaisia tapahtumia sekä tunteita turvallisesti. Aikuiselle leikin seuraaminen voi puolestaan paljastaa, miten lapsi kokee uudet asiat. Leikin avulla voikin keskustella lapsen kanssa vaikeista aiheista, kuten koronasta.

4. Itsetunto

Aikuisen kannattaa hypätä mukaan lapsen mielikuvitusleikkeihin, koska silloin lapsi tuntee itsensä tärkeäksi ja merkitykselliseksi. Leikissä lasta kannattaa kuunnella ja seurata – se vahvistaa lapsen itsetuntoa ja antaa itsevarmuutta.

5. Rentoutuminen

Aikuiselle leikki on keino rentoutua ja unohtaa arjen kiireet! Lapsen mielikuvitusmaailmassa voi tulla vastaan vaikka millaisia kommelluksia, jotka nostavat hymyn huulille pitkänkin työpäivän jälkeen.