Vuoden Peli 2021 -kilpailuun ilmoittautuneet lastenpelit

FOTO FISH – KALAKUVAAJA / AMO OY

Viehättävä lastenpeli, jossa etsitään parasta vedenalaista valokuvaajaa. Pelissä heitetään noppaa ja etsitään nopan osoittamia kaloja omalta pelilaudalta kamerakehikon avulla. Oikean kuvan nopeimmin löytänyt saa lisätä kalaansa ison palan, muut oikean kuvan löytäneet pienen palan. Pelin voittaa se, joka ensimmäisenä kokoaa kalan, joka on pidempi kuin hänen akvaarionsa.

CUPCAKE ACADEMY / LAUTAPELIT.FI OY

Cupcake Academyssa pelaajien tavoitteena on suorittaa tehtäväkortit seitsemässä minuutissa. Jokaisella pelaajalla on edessään kolme lautasta ja 5 eriväristä vuokaa sisältävä vuokasetti minkä lisäksi pelissä on yksi kaikille pelaajille yhteinen lautanen. Tehtäväkortista pelaajat näkevät minkä väriset vuoat heidän tulee saada näkyville lautasilleen ja tehtävä on valmis, kun jokaisella pelaajalla on edessään oikean väriset vuoat ja yhteinen lautanen on tyhjä. Pelaajat saavat siirtää kerrallaan vain yhden näkyvillä olevan vuoan joko omalta tai yhteiseltä lautaselta tyhjälle lautaselle tai pienemmän vuoan päälle. Aina, kun tehtävä valmistuu seuraava tehtäväkortti käännetään esiin. Pelaajat voittavat yhdessä jos he saavat suoritettua annetut tehtävät ennen kuin aika loppuu!

DRONE HOME / MARTINEX OY

Koko perheen toimintapeli aidolla, lentävällä dronella! Laukaisualusta ja drone sekä neljä kiitotietä asetetaan pöydälle. Jokainen pelaaja saa kolme alienia. Kaikki pelaavat samanaikaisesti tässä nopeatempoisessa pelissä. Laukaise alienit kiitotietä pitkin kohti dronea. Kun alien pysähtyy droneen, muut pelaajat voivat vielä yrittää tönäistä sen pois. Muutaman sekunnin kuluttua drone nousee ilmaan ja vie alienin turvaan! Pelaaja, joka ensimmäisenä saa kaikki alienit lentämään turvaan, voittaa pelin!

ELÄINTEATTERI / TACTIC GAMES OY

Hauska ja energinen peli lapsille! Yksi pelaaja näyttelee ja muut arvaavat. Kun muut arvaavat, mitä näyttelevä pelaaja esittää, he yrittävät napata oikean kortin pöydältä mailojen avulla. Nopein mailapelaaja saa kortin. Ensimmäisenä 5 korttia kerännyt pelaaja voittaa!

ETSI ELÄIN! -ÄÄNIMUISTIPELI / SANOMA PRO OY, OPPI&ILO

Kuuntele ääniä ja etsi eläimet hauskassa muistipelissä! Röh-röh ja hau-hau! Tunnistatko eläimen äänen? Onnistutko kääntämään ääntä vastaavan kuvakortin? Eläinten äänet riemastuttavat lapsia ja kuvaparin etsiminen tuo peliin jännitystä. Eläimet tulevat tutuiksi tässä uudenlaisessa muistipelissä, joka kehittää myös keskittymiskykyä ja vuorovaikutustaitoja.

GRABBIT / LEIKKIEN GROUP OY

Nopeatempoinen ja tarkkuutta vaativa lastenpeli selkeillä säännöillä! Nälkäiset kanit loikkivat kasvimaalla etsien syötävää. Auta kania keräämään neljä erilaista vihannesta. Muistatko, minne vihannekset on istutettu? Jos et, niin nälkäiset jyrsijät voivat viedä saaliisi! Pelaaja, joka kerää ensimmäisenä kaikki neljä erilaista vihannesta, vie voiton. Jännittävässä SmartGames Grabbit -lastenpelissä on kaksi vaikeustasoa, JUNIOR (4+) ja EXPERT (6+), joista voidaan valita pelaajien ikä- ja taitotasoon sopiva vaihtoehto.

HOKSAA TUNTEET! VAUHDIKAS TUTKIMISPELI / SANOMA PRO OY, OPPI&ILO

Vauhdikkaassa tutkimispelissä etsitään pelilaudalta erilaisia tilanteita ja tunteita – pisteen vie nopeimmin tunteen tunnistanut pelaaja! Runsas ja humoristinen kuvitus ilahduttaa kaikenikäisiä pelaajia. Hauskaa vaihtelua peliin tuo kaksipuolinen koottava pelilauta, jossa on helpompi ja haastavampi puoli. Tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen on tärkeä pohja tunnetaitojen kehittymisessä. Yhteisten pelihetkien kautta tämäkin taito kehittyy oivaltavalla tavalla! Pelin sisältö: Koottava kaksipuolinen pelilauta (18 palaa), 57 tunnekorttia ja peliohjeet (suomi, ruotsi ja englanti).

KIEMURTELEVA KIRAHVI / TOYROCK OY

Kiemurteleva kirahvi on hulvaton lastenpeli, jossa kiivetään kirahvin pään päälle! Heitä noppaa ja liikuta lintuasi ylöspäin. Mutta varo! Jos kirahvi häiriintyy, se alkaa kiemurrella tiputtaen linnut alas. 2-4 pelaajalle. Tuote toimii 3xAA-paristolla, eivät sisälly pakkaukseen. Ikäsuositus yli 4-vuotiaille.

LOKKI, LOHIKÄÄRME JA TYRMÄ / MARTINEX OY

Kuinka monta ritariasi pääsee kiipeämään tornin huipulle? Varo lokinkakkaa, päällesi istuvaa lohikäärmettä ja muita ritareita tai saatat päätyä TYRMÄÄN! Pelissä liikuttelet ritarikortteja askel askeleelta linnan tornia ylöspäin. Pitkäjalkainen sankari loikkii viisi askelmaa kerrallaan, kun taas tanakampi ritari kipuaa hitaammin. Muiden ritarit voivat kuitenkin keskeyttää kiipeämisesi ja passittaa ritarisi suoraan tyrmään. Keskitytkö kiipeämiseen vai haluatko hankaloittaa muiden matkaa, vaikka lokkien ja lohikäärmeiden avulla? Eniten ritareita huipulle asti saanut pelaaja voittaa.

MAAILMAN LAPSET / TACTIC GAMES OY

Matka alkaa! Pakkaa mukaan: iloista mieltä ja uteliaisuutta! Maailman lapset -lautapeli on iso ja värikäs ikkuna maailmaan ja sen eri kulttuureihin. Pelaajat päättävät yhteistuumin, mihin pelilaudalla suuntaavat ja suorittavat yhdessä hauskoja tehtäviä. Pelin parissa on helppo oppia eri maailmankolkista sekä kaikesta, mikä maailman lapsia yhdistää!

MARACAS / LAUTAPELIT.FI OY

Maracas on hauska partypeli koko perheelle! Maracasissa pelaajilla on käytössään avattava marakassi ja he yrittävät arvata kuinka monta jyvää marakassi sisältää. Vuorossa oleva pelaaja laittaa haluamansa määrän jyviä marakassin sisälle muiden pelaajien näkemättä. Tämän jälkeen marakassi annetaan muille pelaajille ja he yrittävät arvata kuinka montaa jyvää marakassi sisältää. Pelaajat saavat ravistaa marakassia niin kauan kuin haluavat, mutta eivät saa avata sitä. Kun kaikki pelaajat ovat arvanneet, aloittanut pelaaja avaa marakassin ja paljastaa jyvien määrän. Jokainen täsmälleen oikein vastannut pelaaja saa 2 pistettä, mutta jos kukaan ei arvannut oikein niin lähimmän pienimmän numeron arvannut pelaaja saa yhden pisteen. Oikeaa vastausta suurempaa lukua arvanneet pelaajat menettävät yhden pisteen. Peli päättyy, kun jokainen pelaaja on ainakin kerran saanut täyttää marakassin ja eniten pisteitä saanut pelaaja voittaa!

MR. WOLF / ENIGMA DISTRIBUTION FINLAND OY / ASMODEE NORDICS

Herra Susi hiipii hitaasti metsässä. ”Nopeasti, mennään kotiin”, varoittaa yksi tilan eläimistä. Sinun tehtäväsi on auttaa niitä. Ohjaa maatilan eläimet oikeaan navettaan, ennen kuin herra Susi ehtii kivipolkua pitkin. Mr. Wolf on yhteistyöpeli, jossa pelaajat työskentelevät yhdessä, jotta oikeat eläimet saadaan oikeisiin latoihin ennen kuin Mr. Wolf ehtii sinne. Mr. Wolf on loistava tapa kehittää lasten muistia ja yhteispelitaitoja.

SEQUENCE JUNIOR / ENIGMA DISTRIBUTION FINLAND OY / ASMODEE NORDICS

Pelaa kortti kädestäsi, aseta pelimerkkisi vastaavalle hahmolle pelilaudalla… Kun sinulla on 4 korttia peräkkäin, kyseessä on SEQUENCE ja sinä voitat! Käytä yksisarviskorttia asettaaksesi pelimerkkisi mihin tahansa. Poista vastustajasi merkki lohikäärmekortilla. Pidä hauskaa ystävien kanssa pelatessasi Sequence Junior -peliä!

SHERLOCK EXPRESS / LAUTAPELIT.FI OY

Sherlock Express on nopea koko perheen reaktio- ja päättelypeli. Tulkitse vihjeitä taitavasti ja auta Sherlockia paljastamaan kelmit ja perivihollisensa Moriartyn kätyrit. Jos kaikki ovat syyttömiä, nappaa Moriarty! Kaikkia epäillään… kunnes toisin todistetaan!

SPEEDY ROLL – SUKKELA SIILI / AMO OY

Sukkela Siili pelissä pelaajien on autettava siili pääsemään taloonsa pyörittämällä pörröistä palloa ja keräämällä metsän herkkuja, sieniä, omenoita ja lehtiä. Pelissä on 2 pelimuotoa. Pelaajat voivat pelata omalla siilillä yksilöinä toisiaan vastaan, jolloin ensimmäisenä kotiin ehtinyt voittaa pelin. Tiimipelissä pelaajat yhdessä auttavat siiliä ja yrittävät ehtiä kotiin ennen kuin kettu saavuttaa siilin. Peli opettaa taktista suunnittelua ja yhteistyötä pelaajien välillä. 1-4 pelaajalle. Pelin kesto noin 20 minuuttia.

VAMPIRE PARTY – VAMPYYRIJUHLAT / AMO OY

Reiner Knizian luoma jännittävä noppapeli lapsille. Yötaivaalla näkyy verenpunainen täysikuu – täydellinen aika vampyyrilapsille järjestää keskiyön juhlat. Hiljaa ja varovasti he hiipivät ruokakomeroon näpistääkseen suosikkinsa: maukkaan ja mehukkaan viipaleen veriappelsiineista, jotka kokki on jo valmistanut seuraavaa päivää varten. Kuka ensimmäisenä onnistuu viemään 3 viipaletta makuuhuoneeseen? Muista varoa kokkia; jos hän saa sinut kiinni itse teosta, muutut lepakoksi ja joudut odottamaan, että isoveli Viktor tulee apuun!

VÄRIKKÄÄT SIILIT / TEVELLA OY

Pikkusiilit leikkivät vaateleikkejä. Ne haluavat koristautua suuriin lehtiin lempiväreissään. Pelaajat nostavat pussista oikeanvärisiä lehtiä nopan osoittaman määrän. Olkaa kuitenkin varovaisia, sillä puuska voi puhaltaa jo kerättyjä lehtiä kanssapelaajille! Voittaja on se pelaaja, joka saa ensimmäisenä siilinsä kokonaan koristeltua lempiväriään vastaavilla lehdillä.