Vuoden Lelu 2022 – Ensilelut

Vuoden Lelu 2022 VOITTAJA
Hauskoihin kylpyhetkiin: kelluva eläinsaari / Oy Suomen LEGO Ab

Muuta taaperosi kylpyhetki hauskanpidoksi trooppisella saarella, joka kutsuu loputtomiin kehittäviin leikkihetkiin! Kiltti leijona seisoo kelluvalla paratiisisaarella, flamingo kelluu uimarenkaalla, ja kala ja mustekala pärskivät vedessä. Saari jakautuu 2 kelluvaan osaan. Kun kylpyhetki on ohi, kaikki osat voi puhdistaa helposti ja säilyttää saaren sisällä.

Vuoden Lelu 2022 FINALISTI
BRIO 36002 My First -valaiseva sateenkaarisetti / BRIO Toy Oy / BRIO AB

Seuraa valoja ja saa sateenkaari säihkymään 36002 My First valaisevan sateenkaarisetin avulla. Interaktiivinen lelujuna tutustuttaa taaperot tapahtumasarjojen ja syy-seuraussuhteiden perusteisiin hauskasti ja kiinnostavasti. Leikin tavoite on yksinkertainen: valaise sateenkaaren kaikki kauniit värit. Se onnistuu seuraamalla radan vilkkuvia valoja pienellä puisella junalla. Aina kun seuraat valoja oikein pilven läpi ja suoritat tehtävän, yksi neljästä sateenkaaren väristä syttyy ja soi suloinen melodia. Kun kaikki värit on sytytetty, soi leikkisä laulu ja valoshow alkaa. Interaktiivinen taaperolelu, jonka valo- ja äänitoiminnot opettavat lapsia ymmärtämään tapahtumasarjoja ja syy-seuraussuhteita. Pelin tavoitteena on valaista kaikki sateenkaaren kauniit värit käyttäen pientä puujunaa.

Vuoden Lelu 2022 FINALISTI
Kasattava pupu / Tevella Oy

Tuote sisältää kolme erilaista kasattavaa rengasta ja ihanan pehmeän pupun pään, yksi renkaista on puisilla helmillä varustettu, alimassa renkaassa on ikään kuin pupun häntä ja sitä vedettäessä rengas värisee hauskasti hännän palautuessa nätisti paikoilleen. Jokainen rengas on myös erilaista materiaalia. Pupu keikkuu kivasti kaatumatta sen pyöreän puisen alaosan vuoksi.

BRIO 30286 Push & Go Kuorma-auto / BRIO Toy Oy / BRIO AB
Tässä tulee 30286 Push & Go Kuorma-auto – leikkisä leluauto taaperoille, jotka opettelevat ryömimään ja kävelemään. Se lähtee liikkeelle kuljettajan päätä painamalla. Kun sen ottaa kiinni, hauskuus voi alkaa alusta. Hauskassa kuorma-autossa on myös toimiva säiliö, joten leluja voi lastata, kuljettaa ja purkaa. FSC-sertifioidusta eurooppalaisesta pyökistä ja laadukkaasta muovista valmistetun lelun yksinkertainen syy ja seuraus -mekaniikka saa hymyn kaikkien huulille.

Cutie for babies pupuhahmo / Amo Oy
Suloinen pehmeä BABY born ensinukke pupuhahmo vauvalle, jolla rapisevaa materiaalia vauvan hypisteltäväksi.

Fisher-Price® 4-in-1 Ultimate Learning Bot / Toyrock Oy
Iloinen ja opettavainen robotti, joka kasvaa lapsen mukana. Robotti laulaa ja juttelee ja siinä on kolme tasoa lapsen taitojen mukaan – valitaan kytkimellä. Opettaa mm. numeroita ja kirjaimia. Robotin voi myös purkaa kolmeksi eri leluksi, joissa jokaisessa on erilaisia kiinnostavia toimintoja. Myös kieli valittavissa: suomi, ruotsi, norja, tanska tai englanti.

Janod Taikakylpykirja / Leikkien Group Oy
Vesi tuo kuvat näkyviin! Pehmeäkantinen Janod Taikakylpykirja tarjoaa mielekästä ja yllätyksellistä puuhaa pienelle kylpyhetkiin. Missä merieläimet piileskelevät? Kasta kirja veteen ja paljasta eläinten piilopaikat. Kirjan kuivuttua eläimet katoavat taas piiloihinsa.

Little Dutch Puujuna / Markkinointi Suomela Oy
Puiseen Little Dutch- junaan ja sen kahteen suloiseen vaunuun voi kasata kyytiin hauskoja leikkipalikoita. Veturina toimii suloinen kalastajapaatti ja kyytiläisistä muodostuu purjevene ja lokki. Valloittava palapelin ja palikkatornin yhdistelmä. Haasta pikkuisesi rakentamaan eri yhdistelmiä. Vetonarulla varustettu juna kulkee pikkuisesi mukana leikeissä. Suloiseen puujunaan mahtuu kyytiin yhteensä 16 iloisen väristä ja mallista leikkipalikkaa. Tämä leikkisetti kehittää lapsesi mielikuvitusta, hienomotorisia taitoja, kuten sorminäppäryyttä ja silmän ja käden koordinaatiota. Setti on valmistettu FSC- puusta.
Lelunäytteet

Pipsa Possu Weebles Leikkitalo / Proxy A/S
Leikitään! Pipsa Possu suosikkihahmosi ovat nyt huojuvassa muodossa! Tässä suloisessa huojuvassa leikkitalossa on pyörivä karuselli ja keinu. Huojuvat lelusi voivat heilua portaita ylös, heiluvan lattian poikki ja liukua alas liukumäellä. Kannusta lapsia kehittämään motorisia taitojaan. Setti sisältää leikkitalon ja Pipsa Possu Weeblen. Pipsa Possu huojuvat figuurit ovat ihanteellisia 18 kuukauden ikäisille ja sitä vanhemmille.