Vietä loma leikkien! – Lue leikkivinkit talvilomalle

Koululaisten talvilomakausi on pyörähtänyt käyntiin. Sen kunniaksi kokosimme yhteen hauskoja leikkivinkkejä lomailijoiden iloksi.

Lomalla on aikaa viettää leikin parissa pitkiäkin hetkiä, ja esimerkiksi yhteiset leikki- ja pelihetket ovat koko perheelle hauskaa ajanvietettä. Leikin parissa myös aikuinen saa lomailusta kaiken irti, koska leikki rentouttaa ja saa unohtamaan arjen tohinan.

Suuntasipa autolla tai junalla pohjoisen hangille tai viettipä loman kotona loikoillen alla olevat leikkivinkit tarjoavat ratkiriemukkaita hetkiä lomalle!

Matkalle

• Jatka tarinaa: Keksikää matkan aikana tarina, jota jokainen jatkaa vuorotellen yhdellä lauseella.
  • Aakkospeli: Sopikaa pelille aihealue, esimerkiksi nimet, kaupungit, eläimet jne. Ensimmäinen pelaaja keksii a-kirjaimella alkavan sanan, seuraava b-kirjaimella ja niin edetään aakkoset loppuun asti. Peliä voi pelata myös niin, että a-kirjaimessa pysytään niin kauan kuin pelaajat keksivät sillä alkavia sanoja ja vasta sitten siirrytään aakkosissa eteenpäin.
  • Levyraati: Arvioikaa ja pisteyttäkää radiosta soivia kappaleita tai arvuutelkaa artistin ja kappaleen nimeä.
  • Kirjainpeli: Valitkaa jokin kirjain ja keksikää sillä alkavia erisnimiä vuorotellen. Se, jonka nimisuoni tyrehtyy, putoaa aina pelistä pois.
  • Korttipelit: Pakkaa mukaan korttipelejä. Niitä on helppo kuljettaa mukana ja pelaaminen onnistuu melkein missä tahansa.

Pihalle

• Jääkuningas ja aurinko. Valitkaa jääkuningas ja aurinko. Jääkuningas yrittää ottaa muita leikkijöitä kiinni. Kun hän saa koskettamalla jonkun kiinni, tämä jäätyy patsaaksi ja jää siihen asentoon mihin pysähtyi. Kun aurinko käy koskettamassa jääpatsasta, tämä sulaa ja pääsee mukaan leikkiin.
  • Koske ulkovaatteesta…: Yksi antaa ohjeen, esim. ”Koske ulkovaatteesta keltaista!” Leikkijät etsivät kyseisen värisen kohdan vaatteistaan tai muista varusteistaan ja koskettavat sillä toisen leikkijän keltaista kohtaa. Jos jollakin leikkijällä ei ole keltaista, hän voi koskettaa toisen keltaista kädellään. Jos vain yhdellä leikkijöistä on keltaista koskettavat kaikki muut sitä kädellään. Sen jälkeen seuraava leikkijä antaa uuden ohjeen.
  • Liukurihippa: Kaikki laskevat yhtä aikaa liukureilla. Yksi laskijoista valitaaan hipaksi. Hippa yrittää saada kiinni mahdollisimman monta liukujaa laskun aikana. Kun laskijat ovat päässeet alas, kaikki kipuavat takaisin mäen päälle ja liukureille: kiinniotetut ovat kaikki hippoja, jotka yrittävät saada jäljelle jääneet kiinni. Liukumista jatketaan kunnes kaikki on saatu kiinni.
  • Reaktiokisa: Hiihtäjät hiihtävät vuorohiihtoa ympyräladulla. Aikuinen viheltää tai huutaa esim. yhdestä vihellyksestä hiihtosuunnan vaihto tai hyppy, kahdesta vihellyksestä kaatuminen ja ylösnousu. Sen jälkeen hiihto jatkuu normaalisti seuraavaan vihellykseen asti. Leikkiä voi leikkiä myös paikallaan tai ilman suksia ja sauvoja.

Sisälle

• Laiva on lastattu: Aluksi valitkaa, mitä laivaan lastataan, esim. eläimiä tai esineitä. Ensimmäinen leikkijä keksii ensimmäisen sanan, esim. ”Laiva on lastattu avaimilla”. Sitten hän vierittää pallon toiselle leikkijälle, joka keksii minkä seuraavalla kirjaimella alkavan sanan. Saman sanan saa sanoa vain kerran. Leikkiä voi leikkiä myös seisten, jolloin pallo heitetään.
  • Hassukävely: Kuka keksii hassuimman tavan liikkua? Osaatteko matkia? Jokainen saa vuorollaan näyttää mitä hullumman tavan liikkua. Muut voivat yrittää matkia. Taustalla voi käyttää myös musiikkia, jonka tahdissa liikutaan.
  • Askartelu: Askarrella voi vaikka mitä, esimerkiksi laskettelijan. Siihen tarvitaan piipunrassia, rautalankaa ja pihdit rautalangan katkaisuun. Piipunrassista muotoillaan laskettelijan vartalo ja sukset. Kieputtakaa rautalankaa kauttaaltaan suksien ympärille, jolloin painopiste saadaan alas.
  • Siivousleikki: Leikki sopii erinomaisesti esimerkiksi oman huoneen tai mökin siivoamiseen! Tarvitset nopan ja lappuja. Lappuihin kirjoitetaan siivottavia asioita, kuten kirja, lelu, vaate ja laput laitetaan pussiin. Jokainen vuorollaan heittää noppaa ja ottaa yhden lapun. Sitten hän siivoaa nopan osoittaman määrän lapun esineitä paikalleen. Tätä jatketaan niin kauan kunnes on siistiä.