Lelualan suurin tapahtuma, Spielwarenmesse, järjestettiin perinteiseen tapaan tammi-helmikuun vaihteessa Saksan Nürnbergissä. Yhteensä 63 500 vierailijaa osallistui 71. kerran järjestettyyn tapahtumaan.

Messut ovat kovaa vauhtia kasvaneet alan suurimmaksi tapahtumaksi. Tänäkin vuonna rikottiin ennätyksiä, kun ulkomaisten vieraiden osuus kasvoi 66 prosenttiin. Messuilla oli näytteilleasettajia lähes 2 900 seitsemästäkymmenestä maasta.

Kuva: Spielwarenmesse eG / Foto: Christian Hartlmaier

Alan ajankohtaiset trendit näkyivät messujen teemoissa ”Toys for Future”, ”Digital goes Physical” sekä ”Be You!”. Vierailijoita kiinnostivat erityisesti digitaalisuuden yhdistäminen perinteisiin leluihin ja ympäristötietoisuus. Varsinkin ympäristöteeman odotetaan kasvavan tulevaisuudessa, ja järjestäjän mukaan teema on näkyvämmin esillä ensi vuoden messuilla.

HABA Sales GmbH & Co. KG
Kuva: Spielwarenmesse eG / Foto: Sebastian Widmann

– Messut vastasivat täydellisesti filosofiaamme ympäristöystävällisyydestä, jonka merkitys alalla kasvaa yhä enemmän tulevaisuudessa, kansainvälinen myyntijohtaja Alain De Rauw PlanToys-yrityksestä kertoo.

Kuva: Spielwarenmesse eG / Foto: Sebastian Widmann

Kuva: Spielwarenmesse eG / Foto: Christian Hartlmaier

Tapahtumassa palkittiin jo kuudetta kertaa vuoden parhaat leluinnovaatiot viidessä kategoriassa. ToyAwardin voittivat muun muassa Playmobilin 1.2.3. Aqua ja Calculixin numeropalikat. Calculix sai Vuoden startup -palkinnon, joka jaettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa.

Alle kouluikäisille suunnattujen lelujen kategorian voitti Knight’s Castle Ball Track -lelu. Tuotteen valmistaneen Gollnest & Kiesel -yrityksen Senior Vice Presidentin Thorsten Kossin mukaan palkinto on yritykselle tärkeä.

– ToyAward on muutakin kuin pelkkä tunnustus innovatiivisesta tuotteesta. Sen avulla saamme paljon huomiota, mistä kertoo jo messuilla saamamme äärimmäisen positiivinen palaute.

Kuva: Spielwarenmesse eG / Foto: Lennart Preiss

Suomalaisia näytteilleasettajia oli tänä vuonna paikalla seitsemän. Paikalla olivat Gamestorm Oy, Riia Sandström Martinex Oy:stä, Arto Ant-Wuorinen Oy Plastex Ab:sta, Paul Kauppinen ja Anne Larpes Ab Plasto Oy Ltd:sta, Harri Savo Juho Jussila Oy:stä, Olli Kivelä ja Markku Heljakka Tactic Games Oy:stä sekä Jutta Vainio ja Tommi Behm Safety Reflector Finland Oy:stä.

Martinex Oy — toimitusjohtaja Riia Sandström

Oy Plastex Ab — markkinointi Arto Ant-Wuorinen

Paul Kauppinen ja Anne Larpes Ab Plasto Oy Ltd:sta

Oy Juho Jussila — myyntipäällikkö Harri Savo