Tee joulumuistoista ihana leikki

Mitä tulee mieleen sanasta joulu? Laita muistot paperille ja rakenna ihana yhteinen koko perheen leikkihetki.

Joulumuistoleikin ennakkovalmistelut ovat yksinkertaiset. Keksi haluamasi määrä jouluaiheisia kysymyksiä, leikkaa ne korteiksi ja aseta koriin tai laatikkoon. Mieti, minkä oman joulumuiston haluaisit kertoa muistelutuokion johdannoksi. Jos sinulla on jokin muistoon liittyvä esine tai tavara, voit ottaa sen mukaasi (joulukoriste, -kortti, -liina, -lelu, tms.).

Pyydä jokaista osallistujaa ottamaan korista yksi tai useampi joulukysymys ja muistelemaan niihin liittyviä asioita ensin itsekseen. Aikuinen voi lukea pienelle lapselle kysymyksen. Pyydä sitten jokaista kertomaan vuorollaan, millaisia ajatuksia ja muistoja oma kysymys tuo mieleen.

Tässä esimerkkejä kysymyksistä: Mitä joulu sinulle merkitsee? Millaista joulua haluat nyt viettää perheen kanssa? Millainen on unelmiesi joulu? Missä haluat viettää joulua ensi vuonna? Mikä on paras joulumuistosi? Mitä joululahjaa et koskaan unohda?

Vinkki: Joulukysymyksiä voi käyttää myös haastattelukysymyksinä, ja muistot voi kirjoittaa talteen.

Lähde: leikkipankki.leikkipäivä.fi