Tässä ovat Vuoden Peli 2024 -kilpailun voittajat ja finalistit!

Suomen Leluyhdistyksen Vuoden Peli -kilpailussa seulottiin tänäkin vuonna esiin markkinoiden parhaat uudet lautapelit.

Vuoden Peli -kilpailuun osallistuu vuosittain laadukas valikoima uusia lautapelejä, joita arvioidaan kategorioissa lastenpelit, partypelit, perhepelit ja strategiapelit.

Kilpailussa peleihin perehtyvät ja niitä pisteyttävät puolueettomat tuomaristot. Omat näkemyksensä esittävät sekä kasvatus- ja kaupan alan ammattilaiset että pelien loppukäyttäjät eli lapset ja muut peliharrastajat. Arvioinnin kriteerejä ovat muun muassa yleinen laatu, turvallisuus, ohjeiden selkeys sekä pelipakkauksen ja pelin ulkoasu. Ehdottoman tärkeää on tietenkin myös pelin pelattavuus ja mukavuus.

Kilpailu on hyvä kooste vuoden tasokkaimmista lautapeleistä

Vuoden Peli -kilpailu oli tänäkin vuonna paikoitellen erittäin tiukka, mikä kertoo kaikkien mukana olevien pelien korkeasta laadusta. Finaaliin pääseminen onkin saavutus, joka edellyttää tuotteelta monia hyviä ominaisuuksia ja pisteitä useilta eri tuomareilta.

– Pelien taso kilpailussa on aina kova, ja mikä tahansa peleistä olisi voinut voittaa. Jokainen mukana oleva peli on tullut valikoiduksi tuotantoon, johon päätyy vain murto-osa kaikista pelikustantajien läpikäymistä peleistä ja ideoista, toteaa Suomen Leluyhdistyksen pelitoimikunnan puheenjohtaja Jenni Jalava.

– Kilpailussa nähtiin pelejä laidasta laitaan, mutta mitään erityistä trendiä ei tällä kertaa noussut esiin. Lastenpeleissä saattoi tosin huomata, että kaikki finalistit olivat opettavaisia pelejä.

Voittajat, muut finalistit ja tuomariston kommentit voittajista

VUODEN LASTENPELI 2024

Pikkuapinat (Leikkien Group Oy)

”Pikkuapinat on hellyyttävän hauska ensipeli taaperolle ja aikuiselle. Pelissä harjoitellaan motorisia, kielellisiä, kognitiivisia sekä tunne- ja vuorovaikutustaitoja hauskalla tavalla.”

”Tehtävät ovat hauskoja ja kohderyhmälle juuri sopivan tasoisia.”

”Tätä voi pelata uudestaan ja uudestaan.”

Muut finalistit

Etevät etsivät -lautapeli 6–99 v (Sanoma Pro Oy)

Opetellaan Liikennepeli (Tactic Games Oy)

VUODEN PARTYPELI 2024

Telepaattori (Tactic Games Oy)

”Telepaattori on koko perhettä miellyttävä peli.”

”Ihana seurapeli, jossa todellakin oppii tuntemaan pelikumppaninsa hauskojen kysymysten avulla.”

”Kaikista vuoden arvioitavista peleistä ehdoton suosikkimme!”

Muut finalistit

Okay Genius (Martinex Oy)

Tiskijukka Retro (Tactic Games Oy)

VUODEN PERHEPELI  2024

Orbito (Anvol Oy)

”Orbito on kuin liikkuva ristinolla. Se viihdyttää monen ikäistä pelaajaa ja on mukavan kompaktin kokoinen.”

”Raikas peliuutuus, joka on helppo esitellä sitä tuntemattomillekin.”

”Perusidea on salamannopeasti omaksuttavissa, mutta voittostrategioita voi halutessaan hioa vaikka loppuikänsä.”

Muut finalistit

Skippity (Amo Oy)

Scout (Lautapelit.fi)

VUODEN STRATEGIAPELI 2024

El Grande (Lautapelit.fi)

El Grande on kepeiden strategiapelien monipuolinen klassikko.”

”Muiden pelaajien liikkeiden ennakointi tekee pelistä jännittävän ja yllättävän.”

”Säännöt ovat yksinkertaiset, mutta strategiassa on silti paljon syvyyttä.”

Muut finalistit

That’s Pretty Clever (Lautapelit.fi)

Trekking Through History – Historian poluilla (Lautapelit.fi)