Tässä ovat Vuoden Lelu 2022 -kilpailun voittajat ja finalistit

Suomen Leluyhdistyksen Vuoden Lelu -kilpailun voittajat on valittu. Tarkasteltavana oli jälleen monipuolinen valikoima kiinnostavia uutuuksia, jotka tarjoavat iloa ja yhdessä oloa niin lapsille kuin koko perheillekin.

Suomen Leluyhdistys järjesti Vuoden Lelu -kilpailun jo 17. kerran. Markkinoille tulleet uutuuslelut oli jaettu viiteen eri kategoriaan: Vuoden Ajoneuvolelu, Vuoden Ensilelu, Vuoden Hahmoleikkilelu, Vuoden Innovaatiolelu ja Vuoden Rakentelulelu. Voittajien lisäksi jokaisesta ryhmästä nostettiin esiin kaksi finalistia.

Alan yritykset ilmoittavat kilpailuun laatulelujaan, joita tutkii ja arvioi kaksi tuomaristoa. Kaupan alan leluammattilaisista koostuva raati tuntee koko lelumarkkinan nykyisen ja tulevan tuotetarjonnan, ja voi näin vertailla uutuuksia laajalla näkökulmalla.

He arvioivat muun muassa lelujen uutuusarvoa, yleistä laatua, hinta-laatusuhdetta sekä pakkauksia ja käyttöohjeita.

Toinen raati koostuu kasvatusalan ammattilaisista sekä päiväkotilapsista ja iltapäiväkerholaisista. Heidän arvioinnissaan painottuvat lelujen kehittävyys ja kestävyys sekä innostavuus, hauskuus ja mahdollisuudet yhteiseen leikkimiseen.

Runsas ja vaihteleva valikoima laatuleluja

Suomen Leluyhdistyksen Vuoden Lelu -kilpailutyöryhmän puheenjohtaja Annariikka Karppinen-Poirot’n mukaan kilpailuun osallistuneiden lelujen yleinen taso oli tänäkin vuonna korkea.

– Olin ilahtunut kandidaattien monipuolisuudesta! Tarjolla oli toinen toistaan kiehtovampia leluja lasten ja koko perheenkin iloksi. Hintatasokin vaihteli laajasti alle 15 eurosta aina 180 euroon. Mukana oli paljon eläinaiheisia leluja, mutta myös vaihtelevasti muitakin teemoja.

– Perinteisempien eläinhahmojen, kuten koirien ja heppojen rinnalle ovat leluissa tulleet muun muassa possu, oranki ja koala. Joukosta löytyi myös hoivaamista kaipaava erittäin realistisen näköinen koiranpentu, joka voi olla nappivalinta vaikkapa eläinallergiasta kärsivälle lapselle. Samoin hellyyttä ja mielenrauhaa korostava Mindfulness Koala. Nämä molemmat heijastelevat varmasti tämänhetkistä kaipuuta tasaisuuteen, Karppinen-Poirot toteaa.

Vuoden Lelu -voittajat ja -finalistit:

VUODEN AJONEUVOLELU 2022

Sharper Image RC Törmäilyautot – Proxy A/S

BRIO 33312 Disney Prinsessa -linnasetti – BRIO Toy Oy / BRIO AB
BRIO 33979 Tarrajuna – BRIO Toy Oy / BRIO AB

VUODEN ENSILELU 2022

Hauskoihin kylpyhetkiin: kelluva eläinsaari – Oy Suomen LEGO Ab

BRIO 36002 My First -valaiseva sateenkaarisetti – BRIO Toy Oy / BRIO AB
Kasattava pupu – Tevella Oy

VUODEN HAHMOLEIKKILELU 2022

Rock N Rollerskate Rainbow Riley – Markkinointi Suomela Oy

Sylvanian Families Ponin hieno kampaamo – Epoch Traumwiesen GmbH