Tässä ovat vuoden 2018 parhaat lautapelit

Neljä peliä ylsi yli muiden Suomen Leluyhdistyksen järjestämässä Vuoden Peli 2018 -kilpailussa. Suosittu ja arvostettu kisa käytiin tänä vuonna 25. kertaa, ja siihen osallistui yhteensä 59 lautapeliä. Näitä pelejä pelataan tänä vuonna!

Vuoden Pelit kertovat, missä pelimaailmassa mennään
Lautapelien ystäville riittää taas uutta kokeiltavaa, sillä Vuoden Pelit 2018 on nyt valittu tiukan testaamisen päätteeksi. Voittajapelit valittiin neljässä kategoriassa: Vuoden Lastenpeli 2018, Vuoden Perhepeli 2018, Vuoden Partypeli 2018 ja Vuoden Strategiapeli 2018.

Kisaan osallistui yhteensä 59 mukaansatempaavaa ja laadukasta peliä, jotka tuomaristo arvioi kesän aikana. Heidän antamiensa pisteiden perusteella valittiin finalistipelit, joita testaamaan kerättiin pelaamisesta kiinnostunut kuluttajaraati. Raati kokoontui Helsingin Sokos Hotel Vaakunassa elokuussa arvioimaan finaaliin päässeitä pelejä. Lopuksi vielä kaupan raati pisteytti pelit.

– Voittajat ovat valikoituneet usean pelikerran ja tuomarisilmän kautta, joten voittaja- ja finalistipelit on helppo sujauttaa vaikka lahjapakettiin. Kilpailu luo helpon tavan kurkistaa kattavaan peliuutuuksien valikoimaan, sanoo pelitoimikunnan puheenjohtaja Minna Kaivola Amo Oy:stä.

Suosittua kisaa käytiin tänä vuonna 25. kertaa Suomen Leluyhdistys ry:n toimesta.

Lautapelien suosio kasvaa nuorten ja aikuisten keskuudessa
Peli- ja lelumyynnillä menee hyvin. Viime vuonna 2017 niiden tukkumyynti kasvoi 11,7 %, ja tänäkin vuonna kasvua on ollut yli 2 % edelliseen vuoteen verrattuna (1–6 / 2018). Pelien ja lelujen myynti painottuu syys-joulukuuhun, joten myynnin odotetaan vielä kasvavan reilusti. Tiedot on kerätty Suomen Leluyhdistyksen tukkumyyntiä harjoittavilta yrityksiltä.

Lautapelit ovat suositumpia kuin koskaan myös nuorten ja aikuisten keskuudessa.

– Sosiaalisuus on lautapelien vahvuus. Ne tuovat ihmiset yhteen kasvokkain, mikä tuo vastapainoa digiajan viestittelyyn, sanoo Suomen Leluyhdistyksen puheenjohtaja Riia Sandström.

Lautapelit houkuttelevat myös perheet yhteen. Tällöin pelin viihdyttävyys on tärkeä ominaisuus, mikä korostui etenkin Vuoden Partypeli -sarjassa. Lastenpeleissä huumori ja visuaalisuus keräsivät kehuja, kun taas strategiapelien puolella pelaajat arvostivat koukuttavuutta.

Tässä ovat Vuoden Pelit 2018:

Vuoden Lastenpeli 2018: Fish Food (Toyrock Oy)
”Hauska idea ja todella hyvä peli!
”Näyttää ulkonäöllisesti hyvältä.”
”Pelin huumori ja nopeatempoisuus sekä tuuri viehättävät, sopii hyvin eri-ikäisille lapsille.”

Vuoden Partypeli 2018: The Build Up (Martinex Oy)
”Täydellinen seurapeli, josta pitivät kaikenikäiset pelaajat!”
”Hauska peli koko perheelle!”

Vuoden Perhepeli 2018: Majesty (Enigma Distribution Oy)
”Kaikkien suosikki. Herätti halun pelata uudestaan, kerta toisensa jälkeen.”
”Viihdyttävä, mielenkiintoinen peli, joka oli helppo oppia kerran pelattuaan.”

Vuoden Strategiapeli 2018: Century Spice Road (Enigma Distribution Oy)
”Sopii helppojen sääntöjen vuoksi myös vähemmän pelanneille, eikä jätä kylmäksi kokenuttakaan pelaajaa.”
”Loistavan simppeli.”
”Miellyttävä seurapeli. Koukuttava perusmekaniikka.”

Kaikki Vuoden Peli 2018 -kilpailun finalistit ja osallistujat löytyvät Suomen Leluyhdistyksen nettisivuilta.