Spielwarenmesse täytti 70 vuotta – katso kuvia maailman suurimmilta lelumessuilta

Lelualan ammattilaiset kokoontuivat helmikuun vaihteessa Nürnbergiin, jokavuotisille Spielwarenmesse-lelumessuille. Tapahtuma täytti tänä vuonna 70 vuotta, mikä näkyi mm. siinä, että messu oli viisipäiväinen. Messuille osallistui lähes 3000 näytteilleasettaja, ja messuvierailijoita oli yhteensä 68 500. Spielwarenmesse onkin alan tärkein ja suurin messutapahtuma, joka kerää yhteen niin lelujätit kuin uudet tulokkaat.

– Spielwarenmesse on tärkein kansainvälinen messu, ja messuvieraiden laatu on erittäin korkea. Heiltä saatava palaute on tärkeää, sanoo Paul Heinz Bruder, Bruder Spielwaren GmbH:n johtaja.

Juhlavuosi näkyi laajennetuissa messutiloissa.

– Vietimme torstai-iltaa uudessa, juhlamessujen kunniaksi rakennetussa näyttelyhallissa, jossa oli oiva tilaisuus verkostoitua näytteilleasettajien ja messuvierailijoiden kanssa, kertoo Suomen messuedustaja Jarmo Jokipii.

Spielwaremesse toimii yleensä suunnannäyttäjänä siinä, mitä kohti alalla ollaan menossa.

– Innovatiiviset lelut olivat kaikille suurilla valmistajilla, kuten Legolla, Ravensburgerilla ja Hasbrolla, näyttävästi esillä, Jokipii kertoo.

Messuilla kuultiin tietysti myös alan kiinnostavimmat ja ajankohtaisimmat puheenvuorot – esimerkiksi ”Toy meets Books” ja ”Toy Business Forum” -alueet vetivät paljon alan ihmisiä puoleensa.

Lisäksi messuilla jaettiin arvokkaat Toy Award -palkinnot eri sarjoissa. Tänä vuonna kilpailussa oli mukana uusi Start up -kategoria.

Suomalaisia näytteilleasettajia oli tänä vuonna paikalla seitsemän. Paikalla olivat: Juha Nieminen ja Jemina Heljakka Tactic Games Oy:stä, Jutta Vainio Safety Reflector Finland Oy:stä, Paul Kauppinen ja Anne Larpes Ab Plasto Oy Ltd:ltä, Arto Ant-Wuorinen Oy Plastex Ab:sta, Riia Sandström ja Kaj Sandström Martinex Oy:stä, Toni Niittymäki Lautapelit.fi:stä ja Harri Savo Juho Jussila Oy:stä.

Merkkaa kalenteriin jo ensi vuoden messut! Seuraava Spielwarenmesse järjestetään 29.1.–2.2.2020.

Artikkelikuva Eingang Ost, Spielwarenmesse eG / Foto: Sebastian Widmann