Spielwarenmesse 2023 palasi onnistuneesti livetunnelmiin

Lelu- ja pelialan kansainvälinen suurtapahtuma Spielwarenmesse järjestettiin helmikuussa taas tutussa livemessujen muodossa kolmen vuoden koronatauon jälkeen. Nürnbergin messukeskuksessa koettiin 1.–5.2. suurta jälleennäkemisen riemua, kun alan toimijat saattoivat lopultakin kokoontua yhteen, vaihtaa kuulumisia ja tutustua uusiin lelu- ja pelituotteisiin.

Katseltavaa riittikin, sillä järjestäjien ja vierailijoiden iloksi paikalla oli yli 2100 näytteilleasettajaa yhteensä 69 maasta. Saksaan saapui myös amerikkalaisia leluyrityksiä enemmän kuin koskaan ennen, ja niiden määrä kasvoi edelliskerrasta lähes 10 %.

– Olemme erittäin tyytyväisiä. Luvut ylittivät odotuksemme ja pääsimme lähes pandemiaa edeltävälle tasolle, totesi Spielwarenmesse eG:n johtokunnan tiedottaja Christian Ulrich

– On hienoa nähdä vieraiden innostus taas kolmen pitkän vuoden jälkeen, kiteytti Hasbro Deutschland GmbH:n toimitusjohtaja Markus Grossweischede

– Tapahtuman live-luonne on meille erityisen tärkeä, sillä tuotteemme täytyy kokea kosketuksen kautta, totesi toimitusjohtaja Özgür Bicakci, jonka ukrainalaisyritys Melia Games saavutti suosiota messujen StartupArealla.

Kuva: Spielwarenmesse eG

Suurta kiinnostusta herättivät myös mm. ensimmäistä kertaa messuilla nähty Ukrainan oma kansallinen paviljonki, kestävän kehityksen teemoja esiin tuonut Toys go Green -näyttelytila, Game Inventors Convention -pelitapahtuma sekä koko näyttelyalueen yhtenä päivänä vallannut RedNight-verkostoitumiskonsepti.

Vuoden 2023 lelutrendit ja ToyAwards-voittajat

Alan asiantuntijoista, markkinatutkijoista ja toimittajista koostuva Spielwarenmesse TrendCommittee valitsi vuoden 2023 kolme merkittävintä lelutrendiä, joita esiteltiin omassa ToyTrends -tilaisuudessaan. Discover-trendissä elää seikkailuhenkinen tutustuminen uusiin ympäristöihin. Brands for Fans viittaa tunnettujen hahmojen suosioon, joka periytyy sukupolvelta toiselle. MetaToys-trendissä lelumaailmat herätetään eloon mm. tekoälyn, virtuaalitodellisuuden ja digikeinojen avulla.

Messuilla vuosittain jaettavan ToyAward-palkinnon kriteereinä ovat leikin ilo, menestyspotentiaali, tuotekonseptin ymmärrettävyys, omaperäisyys, turvallisuus ja toteutuksen laatu. Palkinnon tuotekategoriat ja tämänvuotiset voittajat olivat

• 0–3 v: EverEarth 7 in 1 Space Activity Cube (EverEarth Europe)
  • 3–6 v: Yummy Bear Scale (TOPBRIGHT GmbH)
  • 6–10 v: History of Life on Earth (Clementoni S.p.A.)
  • 10+ v: Miika K.I. (Franckh-Kosmos Verlags-GmbH & Co KG)
  • StartUp: Paw Patrol AR Tattoos & Stickers (HoloToyz)
  • Sustainability: Creative Building Blocks (BAVVIC sp. z o.o.)

Spielwarenmessen tiedottajan Christian Ulrichin mukaan näytteilleasettajien ja vieraiden innostus lupaa hyvää myös messujen tulevaisuudelle. Tapahtuma järjestetään seuraavaksi jälleen Nürnbergin messukeskuksessa 30.1–3.2.2024.

Kuva: Spielwarenmesse eG

Spielwarenmessen suomalaisedustajia

Messuille osallistui tänäkin vuonna luonnollisesti myös Suomen Leluyhdistyksen jäsenyrityksiä. Mukana olivat ainakin Ab Plasto Oy, eBrands Global Ltd, Wiitta Oy, Tactic Games Oy, Martinex Oy sekä MH-Invention Oy Ltd.

Ab Plasto Oy Ltd:n johtaja Anne Larpes ja myyntipäällikkö Paul Kauppinen uuden kuorma-autonsa kanssa.
eBrands Global Ltd:n Arto Ekman ja myyntipäällikkö Joonas Lähtevänoja.
Wiitta Oy:n myyntipäällikkö Sari Hokkanen, CEO Wille Viittanen ja Saksan edustaja Laura Kantz esittelemässä The Pulkka by Wiitta -vauhtituotteitaan.
Tactic Games Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka ja CEO Lauri Nieminen viettivät Nürnbergissä100-vuotisjuhlia: yritys täyttää 55 ja Markku 45 vuotta.
Martinex Oy:n tuoteryhmäjohtaja Jenni Jalava pelituotteiden äärellä.
Holomonsters Oy:n Oskari Autti.