Lelu- ja pelialan kansainvälinen suurtapahtuma Spielwarenmesse järjestettiin helmikuussa taas tutussa livemessujen muodossa kolmen vuoden koronatauon jälkeen. Nürnbergin messukeskuksessa koettiin 1.–5.2. suurta jälleennäkemisen riemua, kun alan toimijat saattoivat lopultakin kokoontua yhteen, vaihtaa kuulumisia ja tutustua uusiin lelu- ja pelituotteisiin.
Katseltavaa riittikin, sillä järjestäjien ja vierailijoiden iloksi paikalla oli yli 2100 näytteilleasettajaa yhteensä 69 maasta. Saksaan saapui myös amerikkalaisia leluyrityksiä enemmän kuin koskaan ennen, ja niiden määrä kasvoi edelliskerrasta lähes 10 %.
– Olemme erittäin tyytyväisiä. Luvut ylittivät odotuksemme ja pääsimme lähes pandemiaa edeltävälle tasolle, totesi Spielwarenmesse eG:n johtokunnan tiedottaja Christian Ulrich.
– On hienoa nähdä vieraiden innostus taas kolmen pitkän vuoden jälkeen, kiteytti Hasbro Deutschland GmbH:n toimitusjohtaja Markus Grossweischede.
– Tapahtuman live-luonne on meille erityisen tärkeä, sillä tuotteemme täytyy kokea kosketuksen kautta, totesi toimitusjohtaja Özgür Bicakci, jonka ukrainalaisyritys Melia Games saavutti suosiota messujen StartupArealla.
Suurta kiinnostusta herättivät myös mm. ensimmäistä kertaa messuilla nähty Ukrainan oma kansallinen paviljonki, kestävän kehityksen teemoja esiin tuonut Toys go Green -näyttelytila, Game Inventors Convention -pelitapahtuma sekä koko näyttelyalueen yhtenä päivänä vallannut RedNight-verkostoitumiskonsepti.
Vuoden 2023 lelutrendit ja ToyAwards-voittajat
Alan asiantuntijoista, markkinatutkijoista ja toimittajista koostuva Spielwarenmesse TrendCommittee valitsi vuoden 2023 kolme merkittävintä lelutrendiä, joita esiteltiin omassa ToyTrends -tilaisuudessaan. Discover-trendissä elää seikkailuhenkinen tutustuminen uusiin ympäristöihin. Brands for Fans viittaa tunnettujen hahmojen suosioon, joka periytyy sukupolvelta toiselle. MetaToys-trendissä lelumaailmat herätetään eloon mm. tekoälyn, virtuaalitodellisuuden ja digikeinojen avulla.
Messuilla vuosittain jaettavan ToyAward-palkinnon kriteereinä ovat leikin ilo, menestyspotentiaali, tuotekonseptin ymmärrettävyys, omaperäisyys, turvallisuus ja toteutuksen laatu. Palkinnon tuotekategoriat ja tämänvuotiset voittajat olivat
- 0–3 v: EverEarth 7 in 1 Space Activity Cube (EverEarth Europe)
- 3–6 v: Yummy Bear Scale (TOPBRIGHT GmbH)
- 6–10 v: History of Life on Earth (Clementoni S.p.A.)
- 10+ v: Miika K.I. (Franckh-Kosmos Verlags-GmbH & Co KG)
- StartUp: Paw Patrol AR Tattoos & Stickers (HoloToyz)
- Sustainability: Creative Building Blocks (BAVVIC sp. z o.o.)
Spielwarenmessen tiedottajan Christian Ulrichin mukaan näytteilleasettajien ja vieraiden innostus lupaa hyvää myös messujen tulevaisuudelle. Tapahtuma järjestetään seuraavaksi jälleen Nürnbergin messukeskuksessa 30.1–3.2.2024.
Spielwarenmessen suomalaisedustajia
Messuille osallistui tänäkin vuonna luonnollisesti myös Suomen Leluyhdistyksen jäsenyrityksiä. Mukana olivat ainakin Ab Plasto Oy, eBrands Global Ltd, Wiitta Oy, Tactic Games Oy, Martinex Oy sekä MH-Invention Oy Ltd.