Osa 2: Lelujen turvallisuus ja ikärajoitukset/-suositukset

Lelun tärkein ominaisuus on turvallisuus, minkä takia leluille on asetettu tiukkoja standardeja. Valmistajat noudattavat näitä merkitsemällä lelut ikärajoituksin ja -suosituksin.

Suomessa myytävien lelujen täytyy olla CE-merkittyjä, jolloin ne täyttävät tarvittavat tuoteturvallisuusvaatimukset.

Suomen Leluyhdistys tekee Turvallisuus ja kemikaalivirasto Tukesin kanssa yhteistyötä, ja Tukes kouluttaakin jäseniä lelujen turvallisuudesta Leluyhdistyksen koulutuspäivässä kerran vuodessa.

Turvallisen lelun ominaisuuksia:

• Kankaiset lelut eivät saa olla syttymisherkkiä
  • Täytetyt lelut ovat pestäviä
  • Maalattujen lelujen maali on lyijytöntä
  • Askartelumateriaalit ovat myrkyttömiä
  • Väriliitujen ja maalien pakkauksissa on merkintä ASTM D-4236 (American Society for Testing   and Materialsin hyväksymä)

Osa leluista periytyy sukupolvelta toiselle. On tärkeää huomioida, että todella vanhat lelut eivät välttämättä enää täytä nykyisiä turvallisuusvaatimuksia, joten leluja on syytä päivittää.

Lisäksi lelu ei saa olla lapselle liian kovaääninen. Testien mukaan leluissa äänen kovuus voi olla sama tai jopa korkeampi kuin auton torvessa, jos lapsi pitää lelua korvan vieressä.

Ikärajoitukset ja -suositukset

Lelussa voi olla ikärajoitus siitä, ettei se sovellu alle 3-vuotiaille. Näin ollen se sisältää pieniä osia, joista muodostuu irrotessa tukehtumisvaara.

Ikäsuositukset taas kuvaavat lapsen valmiuksia leikkiä kyseisellä lelulla. Suositusten noudattaminen on vapaaehtoista ja perustuu hyvään asiakaspalveluun. Vanhemman on tarpeellista miettiä, soveltuuko kyseinen lelu suosituksensa puolesta juuri hänen lapselleen – jokainen lapsi on aina yksilö.

Huomioitavaa alle 3-vuotiaan leluissa:

• Noudata aina valmistajan rajoituksia, suosituksia ja ohjeita
  • Lelujen riittävän iso koko: halkaisijan oltava väh. 3 cm, pituuden väh. 6 cm (jos lelu mahtuu vessapaperirullan läpi, se ei ole sopiva)
  • Patterillisten lelujen kotelo tulee olla sellainen, ettei lapsi saa sitä auki (kierteet)
  • Kestää pureskelua
  • Ei teräviä kulmia, irtoavia osia tai kohtia, joihin pienet sormet voivat jäädä puristuksiin
  • Lelussa ei saa olla kuristumisvaaraa aiheuttavia naruja.