Näin valitaan vuoden parhaimmat lelut ja pelit

Vuoden Peli- ja Vuoden Lelu -kilpailun järjestäminen on Suomen Leluyhdistyksen yksi keskeisistä tehtävistä. Jo finalistiksi pääseminen on uutuustuotteille kuluttajien kiinnostusta herättävä tunnustus, minkä vuoksi kilpailuun osallistuminen kannattaa.

Vuoden Peli- ja Vuoden Lelu -kilpailussa menestyminen on tärkeä ja arvostettu tunnustus tuotteille. Tunnustus kertoo kuluttajille testatusta laadusta, turvallisuudesta ja hauskuudesta, mikä helpottaa kuluttajan valintaa.

Voittajat ovat suosittuja ja myydyimpiä tuotteita vuosien ajan ja varsinkin peleistä voi helposti tulla myös klassikkoja. Lisäksi kaksi muuta finaaliin päässyttä tuotetta ovat jo voittajia itsessään. Kolmen parhaimman joukkoon selviäminen nimittäin vaatii tuotteilta paljon erilaisia hyviä ominaisuuksia.

Kilpailun taustalla toimivat Suomen Leluyhdistyksen työryhmät, jotka vastaavat kisan organisoinnista, kehittämisestä ja tarvittaessa sääntöjen ja esimerkiksi kategorioiden päivittämisestä. Työryhmät tarkastavat, että kilpailuun ilmoitetut tuotteet ovat sääntöjen mukaiset.

Kilpailuihin voivat osallistua tuotteet, jotka ovat kuluvan tai edellisen vuoden uutuuksia. Jos peli ei ensimmäisenä vuonna yllä finaaliin, sen voi ilmoittaa uudelleen kilpailuun halutessaan. Kilpailussa menestyneet tuotteet saavat käyttöönsä menestyksen mukaiset logot, jotka kertovat kuluttajille tuotteen monipuolisesta laadusta.

Miten finalistit ja voittajat valitaan?

Vuoden parhaimmat lelut ja pelit valitaan vuosittain useissa kategorioissa. Vuoden Lelu -kategorioita ovat Vuoden Ajoneuvolelu, Ensilelu, Hahmoleikkilelu, Innovaatiolelu ja Rakentelulelu. Vuoden Peli -kategorioita on neljä: Lasten-, Perhe-, Party- ja Strategiapeli.

Jokaisessa kategoriassa finaaliin nousee tuomarien pisteytyksen perusteella kolme parhaiten arvosteltua tuotetta. Sekä finalistien että voittajien valinnassa menestyvät tuotteet, jotka saavat tuomaristolta korkeimmat pisteet useilla arvioitavilla osa-alueilla.

Laatu ja turvallisuus ovat sekä lelujen että pelien arvioinnissa keskeiset kriteerit. Peleissä arvioidaan myös muun muassa pelattavuutta, ohjeiden selkeyttä sekä pelin ulkonäköä ja sen antamaa mielikuvaa. Leluissa arvioidaan esimerkiksi kehittävyyttä, innovatiivisuutta ja leikillisiä ominaisuuksia.

– Kilpailun arvostuksesta kertoo vuosittaisten osallistujien suuri joukko. Joka vuosi kilpailussa pärjäävät erilaiset pelit, joissa kaikissa on pelaamisen iloa, pelitoimikunnan ja yhdistyksen puheenjohtaja Seidi Ailus kertoo.

Molempien kisojen tuomaristo koostuu kasvatus- ja kaupan alan ammattilaisista sekä tuotteiden käyttäjistä eli lapsista ja peliharrastajaporukoista. Kaupan raati vastaa yhtä tuomarin ääntä voittajien valinnassa.