Mitä Suomen Leluyhdistys tekee?

Suomen herttaisimmalta kuulostavan yhdistyksen taustalla on paljon kovaa työtä ja isoja tavoitteita. Suomen Leluyhdistys ry:n puheenjohtaja Riia Sandström kertoo, mitä yhdistys tekee ja miksi.

1.) Milloin Suomen Leluyhdistys on syntynyt ja miksi?

Yhdistys perustettiin vuonna 1972 Suomen lelualan toimijoiden yhteiseksi yhdistykseksi. Tavoitteenamme on valvoa ja turvata jäsenyritystemme ammatinharjoittaminen sekä parhaamme mukaan parantaa alan toimintaedellytyksiä.

Leikkiminen on lapsen tärkeintä työtä. On tärkeää, että lapsen työkalut – eli lelut – ovat turvallisia ja innostavia. Pidämme huolta, että lelualan toimijat voivat tehdä tärkeää työtään parhaalla mahdollisella tavalla.

Keitä Leluyhdistykseen kuuluu?

Leluala on ihanan laaja ja kirjava. Jäsenistöömme kuuluu lelujen valmistusta, tukkukauppaa, kauppaa, maahantuontia ja agentuuria harjoittavia yrityksiä. Yhteensä jäseniä on 31.

2.) Mikä on sinun roolisi yhdistyksessä?

Puheenjohtajana olen vetovastuussa siitä, mitä yhdistyksessä tehdään ja minne yhdistystä viedään.

Käytännössä tämä tarkoittaa yhteisten linjojen hahmottamista hallituksen jäsenten kanssa. Me yhdistyksessä toimivat teemme tätä kaikkea OTO-toimina. Tämä tekee meidän yhdistyksestä erityisen. Yhdistyksessä kilpailijat/kollegat yhdessä koittavat parantaa oman allamme toimintamahdollisuuksia.

3.) Mitkä ovat Leluyhdistyksen tärkeimmät tehtävät?

Olemme turvallisen ja luovan leikin asiantuntijoita. Suomen Leluyhdistys huolehtii jäsentensä eli lelualan ammattilaisten edunvalvonnasta ja tiedottaa kuluttajilla lelumaailman uutisista.

Suomen Leluyhdistys on antanut ja antaa lausuntoja leluja koskevista laeista, asetuksista, standardeista ja muista säädöksistä. Jäsenillemme järjestämme koulutuksia erityisesti lelujen turvallisuussäädöksistä. Leluala vaatii kattavaa lakiasioiden tuntemusta, sillä lelujen pitää olla turvallisia ja laadukkaita. Yhdistyksen tehtävä on pysyä ajan hermolla, päivittää kansainväliseen EU-lainsäädäntöön liittyvää tietoutta ja jakaa tätä tietoa jäsenillemme.

Lisäksi tiedotamme. Alan ajankohtaisista ja yleisestä kaupankäynnistä koskevista asioista tiedotamme jäsenistöllemme, alaa koskevista ajankohtaisista asioista taas medialle.

Myös vanhemmat, päiväkodeissa työskentelevät ja leluista kiinnostuneet saavat meiltä tietoa. Kerromme esimerkiksi uutuusleluista ja leikkimisen tärkeydestä.

4.) Miten Leluyhdistys vaikuttaa kuluttajatasolla?

Saatat myös olla kuullut Vuoden Lelu ja Vuoden Peli -kilpailuista? Järjestämme vuosittain näitä alan arvostettuja kilpailuja ja nostamme esille alan huipputuotteita.

Keräämme hyödyllistä tietoa leluista ja leikkimisestä nettisivuillemme. Lisäksi löydät meidät somesta, Facebookista ja Instagramista, joissa jaamme niin ikään tietoa ja inspiraatiota leikkimisen iloksi.

Löydät meidät somesta virallisella tägillämme #saaleikkiä. Suomen Leluyhdistyksen tavoite on, että lapset saavat olla lapsia niin pitkään kuin tahtovat. Tuemme perheitä tässä tehtävässä ja kannustamme kaikenikäisiä leikkimään.

5.) Kuka voi liittyä Leluyhdistyksen jäseneksi?

Yhdistyksen jäseniksi voivat päästä Suomessa lelualan tuotantoa, kauppaa, tukkukauppaa, maahantuontia, maastavientiä ja edustustoimintaa harjoittavat suomalaiset oikeustoimikelpoiset yritykset ja yhteisöt. Suomen Leluyhdistyksen hallitus hyväksyy kaikki jäsenet.

Haluatko mukaan? Hae jäseneksi täällä.