Mitä joululahjaksi lapselle?

Vuoden Lelu 2020 – ja Vuoden Peli 2020 -kilpailujen voittajien joukosta löydät lahjaideoita erikäisille lapsille ja perheen yhteisiin hetkiin. Katso Suomen Leluyhdistyksen joululahjavinkit!

Taaperon ensileikkeihin

Vuoden Ensileluksi 2020 valittu LEGO Duplo aakkosauto innostaa, rakentamaan, oppimaan ja tietysti leikkimään. Pakkaus sisältää 26 kirjainpalikkaa, joita voi järjestellä, pinota ja kuljettaa kuorma-autolla.

Auto on suunniteltu taaperoikäiselle, joka voi auton avulla yhdistää luovan rakentamisen, mielikuvitusleikit ja aakkosten oppimisen. Aakkosauton parissa hienomotoriset taidot kehittyvät, kun lapsi pinoaa kirjainpalikoita kuorma-auton kyytiin.

Kyseessä on siis täydellinen lelu leikin varjolla oppimiseen!

Barbie- ja Bratz-faneille

Aika lähteä ajelulle! Vuoden Hahmoleikkilelu L.O.L Surprise Car – Pool Coupe on iso ja tyylikäs auto, jonka mukana saat myös Tots-kokoisen erikoisnuken.

Autossa on valotoiminto – auton valot voi sytyttää ja sammuttaa painamalla vaihdekepistä. Myös itse nukke kannattaa asettaa valoihin ja katso, mitä silloin tapahtuu.

Eivätkä yllätykset tähän lopu: auton takaosa muuntuu upeaksi uima-altaaksi ja kutsuvaksi tanssilattiaksi. Parasta Vuoden Hahmoleikkilelussa onkin monipuolisuus – tämän lelun parissa leikit eivät lopu lyhyeen!

Pienille pelaajille

Tervetuloa safarille!

Vuoden Lastenpeli 2020 Etsi ja löydä! Safariseikkailu koostuu suurista palapelin paloista ja on siksi erilainen joka kerta. Pelaajien tehtävänä on etsiä korteissa näkyvät eläimet ja osoittaa niitä samaan aikaan pelilaudalta. Jos onnistuu tässä ennen muita, palkitaan pelaaja eläinhahmolla.

Pelin tavoitteena on auttaa kehittämään lapsen havainnointikykyä, mutta Vuoden Peli -tuomariston mukaan peli haastoi aidosti myös aikuisen. Peliä kuvailtiin myös visuaalisesti kauniiksi ja aikaa kestäväksi. Hyvä valinta lapsiperheen pelihyllyyn!

Luoville askartelijoille

LEGO Dots kimalteleva yksisarvinen -rannekoru valittiin Vuoden Innovaatioleluksi, ja se sopii erityisesti askartelusta ja luovasta näpertelystä innostuville.

Setti sisältää 32 värikästä laattaa, joiden avulla voi askarrella maagisia ja näyttäviä koruja. Pakkauksen mukana tulee erilaisia koruideoita, mutta niitä voi keksiä myös itse.

Parasta Vuoden Innovaatiolelussa on itsensä ilmaisu. Korujen tekeminen on helppoa, mikä innostaa tekemään ja kokeilemaan itse. Lapset saavat päästää mielikuvituksensa valloilleen, mikä kaikessa leikkimisessä on tärkeintä.

Hauskaa tekemistä koko perheelle

Kaipaatko pukin konttiin jotain hauskaa, joka kokoaa koko perheen yhteen? Tässä kaksi hyvää lautapelilahjaa, jotka sopivat monenikäisille.

Vuoden Perhepeliksi valittu Second Chance on idealtaan yksinkertainen: täytetään ruudukoita ja vältetään tyhjiä aukkoja. Peli on mitä mainiointa puuhastelua talvi-iltoihin! Peli sisältää 56 pelikorttia, 1 lehtiön ja 6 lyijykynää. Pelistä on saatavilla nyt myös värikynin varustettu versio.

Vuoden Peli -tuomaristo kommentoi peliä viihdyttäväksi ja koukuttavaksi. Peliä pidettiin kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokkaana.

Myös Vuoden Partypeli Twin it on simppeli mutta mukaansatempaava peli, joka sopii eri-ikäisille.

Pelissä pöydälle kertyy kortteja, ja pelaajien tehtävänä on löytää samanlaiset nopeasti ennen muita. Plussaa peli saa myös siitä, että peliä voi pelata kolmella eri tavalla: yksilöpelinä, joukkuepelinä tai yhteispelinä.

Vuoden Peli -tuomaristo kommentoi peliä viihdyttäväksi seurapeliksi, joka sähköisti tunnelman. Tuomaristo lupaa, että tätä peliä tulee pelattua enemmän kuin kerran – mahdollisesti jopa koko joululoman!

Ajatonta iloa

Vruum vruum!

Vuoden Ajoneuvoleluksi valittu BRIO kauko-ohjattava kilpa-auto on klassisen virtaviivainen muodoltaan ja väriltään. Lelu tarjoaa jännittävää kilpa-autoilua, johon voi helposti uppoutua pidemmäksikin aikaa. Autoa on muutaman harjoituskierroksen jälkeen helppo ohjata kauko-ohjaimen avulla, joten lelu on yksinkertaisuudessaan loistava.

Lelun tavoitteena on kehittää lapsen sorminäppäryyttä ja motoriikkaa hauskalla ja mieleenpainuvalla tavalla. Auto sopii erinomaisesti yli 2-vuotiaille lapsille.

Toimintaa yli 8-vuotiaille

Lasit päähän ja vauhdikas lasertaistelu voi alkaa!

Vuoden Roolileikkilelu X-Shot Laser 360 Blaster -setti päivittää leikit uudelle tasolle innovatiivisen laserteknologian avulla. Suojalaseihin sisäänrakennetut sensorit luovat 360 asteen infrapunasignaalin pelaajan ympärille, joten säteiltä on mahdoton piiloutua. Voit tähdätä pelaajaa mistä tahansa suunnasta lasersäteellä, jonka pituus on pimeässä jopa 30 metriä.

Setti sisältää kaksi laserasetta ja kahdet lasit. Hauskanpitoon voi osallistua rajaton määrä pelaajia, sillä osallistujat voidaan jakaa neljään eri joukkueeseen.

Ikäsuositus on 8+ vuotta.

Kokeneemmalle lautapelifanille

It’s a Wonderful World on Frédéric Guérardin luoma peli, jossa on mahdollisuus päästä laajenevan valtakunnan johtajaksi. Tämä Vuoden Strategiapeliksi valittu koneistonrakennuspeli julkaistiin alunperin Kickstarter-rahoituskampanjan kautta ja nyt vuonna 2020 sen on kotimaisille markkinoille tuonut Lautapelit.fi.

Pelissä 1–5 pelaajaa rakentaa kukin omaa valtakuntaansa neljän kierroksen ajan. Valtakunta koostuu korteista, joita värvätään eli draftataan ja myöhemmin rakennetaan. Säännöiltään peli on helposti omaksuttava, yhden pelin jälkeen pelin tajuaa jo hyvin.