Lelumessuilla palkittiin innostavia ja ekologisia leluja

Lelualan suurin tapahtuma, Spielwarenmesse, järjestettiin helmikuun alussa ensimmäistä kertaa digitaalisena.

Lelualan toimijat pääsivät jälleen tutustumaan lelutrendeihin, oppimaan uutta leluista ja jakamaan ajatuksiaan Spielwarenmesse-lelumessuilla. Ensimmäistä kertaa digitaalisesti järjestetty Spielwarenmesse keräsi helmikuun alussa yli 10 000 vierasta 82 maasta. Tapahtuman monipuolista ohjelmaa ja esityksiä katsottiin puolestaan yli 22 000 kertaa.

Tapahtumassa oli vahvasti esillä Toys go Green -teema. Ekologisuus ja kestävyys on myös alan suurimpia trendejä. Messuvieraita kiinnostivat muun muassa innovaatiot ja kestävyyden vuoden 2022 lelutrendeiksi nostavan Reyne Ricen esitelmä ”Emerging and Future Trends for 2022: Focus on Innovations and Sustainability” ja Pablo Busó Alos’n kuluttajatutkimus ”Sustainability & Toys”.

Digitaalinen tapahtuma sai kiitosta lelualan toimijoilta

Vuoden parhaat leluinnovaatiot palkittiin jälleen perinteisessä ToyAward-kilpailussa. Kilpailussa palkittiin nyt ekologisia ja vastuullisia leluja ensimmäistä kertaa omassa palkintokategoriassaan. Kategorian voitti Fischertechnikin uusiutuvista materiaaleista valmistettu Animal Friend.

Muita ToyAward 2022 -voittajia olivat muun muassa Leglerin Emergency Doctor’s Backpack -lääkärinlaukku ja Ravensburgerin echoes -audiomysteeripeli.

Tapahtuman digitaalinen alusta mahdollisti lelualan toimijoiden kohtaamisen uudella tavalla, mikä sai kiitosta vierailijoilta. Esimerkiksi näytteilleasettajien profiileissa vierailtiin yhteensä yli 100 000 kertaa, ja erityisen suosittuja olivat valmistajien ja näytteilleasettajien omat esitykset. Tapahtumassa oli 43 maasta yhteensä lähes 650 näytteilleasettajaa startupeista tunnettuihin yrityksiin.

– Alusta oli suunniteltu hyvin. Siellä myös startup-yrityksillä oli hyvä mahdollisuus tulla löydetyksi, kommentoi toimitusjohtaja Astrid Kronsbein Science Digital Didactics -yrityksestä.