Leikki on merkki toipumisesta

Leikki auttaa lasta toipumaan traumaattisista kokemuksista. Leikkimisen mahdollistaminen on tärkeä apukeino myös sodan kauheuksista toipuvien lasten auttamisessa.

Beerseveksi nimetyissä kahdessa pakolaisleirissä Pohjois-Irakissa asuu arviolta 20 000 pakolaista telttamajoituksessa. Yhdessä teltassa saattaa yöpyä jopa 10-henkinen perhe. Telttaa lämmitetään pienellä kaasupolttimella, ja yöt nukutaan lattiapatjoilla. Monille perheille teltta on toiminut kotina jo kahden vuoden ajan.

– Kehitysyhteistyöjärjestö World Vision on tukenut Beersevessä asuvia lapsia rakentamalla leirille lapsiystävällisen tilan. Tarhamaisessa tilassa 600 lapsella ja nuorella on mahdollisuus leikkiä, harrastaa erilaisia urheilulajeja ja opiskella. Tarvittaessa he saavat myös psykososiaalista tukea, Suomen World Visionin ohjelmajohtaja Annette Gothóni kertoo.

Monet lapset ja nuoret ovat pahasti traumatisoituneita kokemistaan kauheuksista, joita he ovat nähneet kotikylissään.

– Jotkut lapset on pelastettu Isisin propagandaleireiltä. Tullessaan World Visionin tilaan he eivät puhuneet lainkaan tai olivat aggressiivisia, Gothóni kertoo.

Järjestön pitkäjänteinen työ on pikku hiljaa tuottanut hyviä tuloksia. Monet lapset puhuvat, leikkivät ja nauravat pitkästä aikaa.

– Leikkimisen merkitystä ei voi vähätellä lapsen mielenterveyden kannalta. Olemme nähneet työssämme, että kun lapsi alkaa leikkiä, hän alkaa toipua kokemistaan kauheuksista, Gothóni painottaa.

Samanlaisia havaintoja on tehty myös Tel Avivin yliopistossa, jossa tutkittiin kriisialueilla elävien lasten toipumista sotatraumoista. Tutkimuksessa havaittiin, että muun muassa pehmolelut edistävät lasten toipumista. Lasten stressioireet kuten aggressio, itkuisuus ja painajaiset vähenivät merkittävästi nopeammin, kun he saivat pehmokoiria hoidettavakseen. Lapset alkoivat ilmaista itseään pehmojen kautta, mikä auttoi vanhempia tukemaan heitä.

Tutkimuksesta kertoi Helsingin Sanomat.