Leiki, isä, leiki!

Isän ja lapsen vuorovaikutuksella on iso merkitys pienokaisen kehitykseen. Tärkeässä roolissa on leikkiminen oman piltin kanssa, kertoo tuore tutkimus.

Isien kannattaa viettää aikaa pienokaistensa kanssa jo lapsen ensimmäisten elinkuukausien aikana. Isän ja lapsen vuorovaikutussuhteella on iso merkitys lapsen myöhempään kehitykseen.

– Isien kannattaa ehdottomasti ottaa osaa lapsen elämään ja leikkiä hänen kanssaan. Vaikka vauva olisi pienikin, niin leikki ja vuorovaikutus johtavat positiivisiin tuloksiin, tutkija Paul Ramchandani kertoo.

Tuore tutkimus toteutettiin Lontoossa seuraamalla 128 isän vuorovaikutusta kolmen kuukauden ikäisen lapsensa kanssa. Tutkijat myös kuvasivat yhteiset leikkihetket. Lapsen kognitiivista kehitystä seurattiin seuraavaksi vuotta myöhemmin. Kun lapsi oli kaksivuotias, tutkijat seurasivat samojen isien ja lasten yhteisiä kirjanlukuhetkiä.

– Isien ja lasten yhteinen tekeminen antaa lapselle suotuisat mahdollisuudet kasvaa älykkääksi ja pärjääväksi aikuiseksi, Ramchandani tiivistää.

Lähde: The Daily Mail