Entä jos leikkikaveria ei löydy? MLL:n kylämummit ja -vaarit auttavat!

Kylämummi ja pieni lapsi

Kylämummi Marja-Leena Koskinen leikkimässä.

Isovanhemmat ovat monesti lapsen ykkösleikkikavereita. Aina mummo tai pappa ei asu lähellä, joten heistä saa leikkikaverin vain harvoin. Onneksi Mannerheimin lastensuojeluliitolla on tähän ihana ratkaisu.

MLL:llä on jo vuosia ollut kylämummeja ja -vaareja, joista saa leikkiseuraa, kun oma isovanhempi on kaukana. MLL:n perhekeskustoiminnan koordinaattori Liisa Ylikojola kertoo, mistä kylämummi- ja vaaritoiminnassa on kyse.

Keitä kylämummit ja -vaarit ovat ja mitä heidän kanssaan voi tehdä?

Kylämummeja ja -vaareja on esimerkiksi MLL:n perhekahviloissa, päiväkodeissa, kerhoissa, kouluissa ja kirjastoissa. Sen sijaan, että he olisivat yksittäisen lapsen tai perheen varaisovanhempia, he ovat siis yhteisön isovanhempia.

Mummien ja vaarien kanssa voi leikkiä vaikka mitä.

–     Tärkeintä tapaamisissa on kuitenkin leppoisa yhdessä oleminen, joka on jo itsessään arvokasta, kertoo Ylikojola.

Monesti luetaan satuja, lauletaan, lorutellaan tai ihan vain jutellaan. Kylämummien ja -vaarien kanssa voi myös leipoa, askarrella, nikkaroida, tehdä palapelejä tai pitää lautapeliturnauksen. Kaikki toiminta on lapselle merkityksellistä.

–     Osa kaipaa enemmän syliä, osa haluaa tehdä erilaisia asioita yhdessä. Kaikille tuntuu olevan tärkeää se, että mummilla tai vaarilla on aikaa kuunnella ja jutella.

Myös rooli isovanhempana on monille elintärkeää. Se edistää lasten ja aikuisten hyvinvointia ja rikastuttaa sukupolvien välistä vuorovaikutusta. Lisäksi alueellinen yhteisöllisyys vahvistuu ja isovanhempien ikäiset saavat sisältöä elämäänsä.

Kuinka paljon kylämummeja ja -vaareja on ja miten otan heihin yhteyttä?

–     Mummina tai vaarina toimiminen on kasvattanut suosiotaan vuosi vuodelta ympäri Suomen: MLL:n kylämummeja ja -vaareja oli viime vuonna 402 ja lukumummeja sekä -vaareja 259. Yhteensä he tekivät yli 20 000 tuntia vapaaehtoistyötä.

Lukumummit ja -vaarit lukevat lapsen tai pienen lapsiryhmän kanssa koulupäivän aikana. Tällainen toiminta on suunnattu 2.–6. luokkalaisille, ja siitä hyötyvät erityisesti maahanmuuttajalapset.

Esimerkiksi koulu tai päiväkoti voi olla halukas hankkimaan oman mummin tai vaarin. Kylämummia tai -vaaria voi tiedustella lähimmästä MLL:n paikallisyhdistyksestä tai piiritoimistosta. Pääset sivuille tästä.