5 syytä leikkiin – perheen yhteiset leikkihetket lähentävät

Yhdessä leikkiminen on tärkeää jokaiselle perheenjäsenelle. 5 syytä leikkiin -artikkelisarjan neljännessä osassa kerromme syitä, miksi kannattaa leikkiä koko perheen voimin.

Syksyllä arki pyörähtää taas käyntiin, ja harrastukset, koulu sekä työt pitävät perheenjäsenet kiireisinä. Perheen yhteisille leikkihetkille on myös hyvä varata aikaa. Yhdessä puuhastelu pihaleikin tai pelituokion muodossa tarjoaa lapselle monia oppimisen mahdollisuuksia, mutta samalla ne tuovat leikillisyyttä myös aikuisten arkeen.

1. Yhteenkuuluvuus

Yhteiset leikkihetket luovat rakastavan ilmapiirin. Ne vahvistavat perheen yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Yhdessä vietetty aika tekee hyvää vanhempien ja lasten sekä sisarusten välisille suhteille. Leikkituokio on myös oiva mahdollisuus käsitellä yhdessä perheen kesken esimerkiksi hankalia ajankohtaisia asioita.

2. Hauskanpito

Leikkiminen on ennen kaikkea hauskaa! Nauru voitelee niin mieltä kuin perheen välisiä ihmissuhteita. Vanhemmille perheen leikkihetki tarjoaa myös keinon asettaa työasiat hetkeksi pois mielestä ja rentoutua.

3. Tasa-arvoisuus

Vanhempi tai muu huoltaja määrää pitkälti lapsen arjen kulkua, mutta leikissä aikuiset ja lapset ovat vähintään tasa-arvoisia. Leikkiessä aikuisen kannattaa kuunnella lasta ja antaa tämän määrätä tahti. Siten lapsi tuntee itsensä tärkeäksi, mikä tekee hyvää hänen itsetunnolleen. Kun lapsi saa välillä itse ohjata aikuista, eivät aikuisen käskytkään tunnu välttämättä enää niin tylsiltä.

4. Sosiaaliset taidot

Muiden kanssa leikkiessä lapsi oppii erilaisia asioita, kuten sosiaalisia taitoja. Aikuisella on tässä suuri rooli, ja hän voi opettaa lapselle esimerkiksi kompromissien tekoa ja sisaruksille jakamisen taitoa. Lapsi myös tarkkailee vanhemman reaktioita erilaisiin asioihin ja ottaa usein niistä mallia.

5. Muistot

Perheen yhteiset leikkihetket ovat ikimuistoisia! Niitä täyttävät erilaiset kommellukset ja perheen sisäiset vitsit, joille nauretaan yhdessä mahat kippurassa. Näitä hetkiä on hauska muistella vuosienkin päästä.