Vuosi 2017 kolkuttaa jo ovella: 3 hyvän mielen lelutrendiä

Mielen kehittäminen ja kehon aktivointi ovat ykkösjuttuja ensi vuoden leluissa ja peleissä. Myös keräily ja vaihtaminen pitävät pintansa.

Spielwarenmesse-lelumessujen kansainvälinen trendikomitea on istunut alas ja kertonut vuoden 2017 tuulahduksista. Ne paljastavat, että lelut ja pelit ovat tiukasti kiinni ajan hengessä. Lapsille ja nuorille tarjotaan keinoja kehon ja mielen aktivointiin, rentoutumiseen ja kiireen katkaisuun. Yksinkertaistettuna sen voisi sanoa näin: tavoitteena on hyvä olo niin henkisesti kuin fyysisesti.

Leluala vastaa myös tasa-arvokeskusteluun nostamalla esiin Girl Powerin. Nykypäivänä tytöt saavat olla mitä haluavat, pinkkejä prinsessoja tai menestyviä uranaisia. Tärkeintä on uskoa itseensä ja seurata unelmiaan.

Tässä on kolme lelutrendiä, joiden vaikutus näkyy kauppojen hyllyillä aiemmin kuin arvaammekaan.

1. Keho ja mieli (Body and Mind)
    Liikkumiseen kannustavat lelut ja pelit auttavat purkamaan energiaa ja rentoutumaan hektisen päivän vaatimuksista. Mieltä ja muistia aktivoivat lelut toimivat samalla periaatteella. Ne kehittävät keskittymiskykyä ja katkaisevat kiireisen päivän.
  1. Tyttöenergia (Girl Power)
    Mikään ei ole mahdotonta tämän päivän tytöille! He ovat vahvoja ja itsenäisiä oman tiensä kulkijoita. Heistä tulee lääkäreitä, taiteilijoita, insinöörejä, arkkitehteja – ihan mitä vain. Girl Power on lelutrendi, joka rohkaisee tyttöjä toteuttamaan unelmiaan.
  1. Vaihda & kerää (Swap & Collect)
    Vaihtamisen ja keräilyn suloista ihanuutta rakastavat sekä vanhat että nuoret. Se tunne, kun lopulta saa puuttuvan osasen kokoelmaansa. Yllätys, jännitys ja hauskuus ovat tämän lelutrendin avainsanoja.

Lähde: Toy Trends 2017, Spielwarenmesse

Kuva: Alex Schelbert